.:Ucapkanlah "ZIKRULLAH" tatkala melawat ke blog ini:.

Tuesday, September 14, 2010

'Eid Version..


Salam Lebran buat semua pembaca dikasihi..

Entry kali ni penulis xnak tanye apa khabar diri.. Tapi penulis nak tanya apa khabar perut? Lepas makan.. Makan.. Lepas makan.. Makan lagi.. Lagi2 makan.. hehe.. Sampai perut merungut bila nak stop makan ni.. Ok, entry raya. Nak story dari raya pertama sampai sekarang confirm satu booklet pun x habi kan.. kena mintak kertas tambahan.. So, mana yang sempat, penulis rakam dan nukil secara ringkas.. Atleast ada juga kenangn buat penulis kelak..

Raya pertama.. Balik kampung la kan.. Sampai2 kampung atuk, terus menyinting lengan baju, proses membuat kek.. Ok, tahun ni penulis buat kek 3 biji untuk nenek. ~Permintaan nenek nak makan kek yang penulis buat. Awal pagi Alhamdulillah diizinkan Allah solat Hari Raya di Masjid bersama big family! Raya tahun ni sangat meriah bagi penulis sebab semua dapat berkumpul bersama.. Malam raya dah berdentam dentum mercun bunyi.. Bukan setakat malam raya.. Seminggu sebelum raya pun dah berperang mercun, Sape paling kuat.. Malam raya tu jugakla di halaman rumah berkepul asap memenuhi ruang udara.. Sampai terbatuk2 penulis. Anak2 saudara dan adik2 main bunga api.. Ok, tahun ni mercun dan bunga api ada penaja, dari pak cik. Beratus2 RM habis semata2 untuk bunga api saja. Geleng kepala penulis tengok. xpela, asalkan budak2 ni bahagia.. Setahun sekali. Tengok budak2 main dengan tawa riang, dah cukup buat penulis tersenyum..

1st 'Eid.. berkonvoi 4 biji kereta. Agenda ziarah menziarahi. Haritu habis hampir 10 buah rumah.. Puas.. Jam 12 malam baru balik..

Raya Kedua.. Balik ke town.. Awal pagi keluar Berkonvoi lagi dengan relatives yang lain.. Agenda ziarah menziarahi jugak.. Hampir 10 buah rumah jugak dihabiskan harini. Tapi today lain sikit. Ada majlis khas untuk keluarga.. Juga balik jam 12 malam.. Tu diaa.. Berturut2.. Raya sungguh. Dan harini juga adalah saat yang manis dalam life penulis.. Guess what? hehe.. Mesej tidak boleh dipaparkan di sini.. Bila segalanya dirancang Allah.. Kita hanya mengikut segalanya dengan hati yang terbuka.. kerana perancangan Allah lebih baik kan.. Thanks to Allah.. Thanks sebab Maha Pemurah mengurniakan nikmat kebahagiaan dalam diri..

Raya ketiga.. Berkonvoi jugak.. Harini ada 2 majlis Aidilfitri keluarga.. Masing2 ada aturcara tersendiri.. So, meluangkan masa untuk menghadiri.. Dan memang wajib pun kena hadir. Tapi tetap ziarah rumah2 relatives yang lain dulu. 3 hari.. X cukup unutk habiskan ziarah rumah saudara mara..! Agaknya ambil masa seminggu baru habis kot. Baru lengkap pusingan namanya.. Ini, hanya separuh yang sempat ziarah..

Raya keempat.. Dah nak balik ke KL.. Sayu la pulak rasa. Kena balik awal sebab flight adik penulis nak ke Solo pada hari Rabu. Kalau tidak disabitkan dengan flight tu, lama lagila penulis stay di kampung.. Xpela, balik beraya di KL pulak.. Orang kata di KL raya sebulan kan.. Nak ziarah kawan2 di sekita KL pulak.. Kawan2 pun dah mula call nak datang rumah..

~Story sekadar termampu.. Penat baru sampai runah dan menata rias rumah.. Keinginan kuat menulis yang membawa penulis ke entry ni..

Ok, sahabat2.. Sape nak dtang rumah.. Dijemput ye.. Penulis dah ada di rumah.. (^_^)

p/s: Nak pahala setahun x? Jom puasa 6.. Merehatkan kilang perut sebentar.. hehe..

Amalan paling afdhal, paling bermanfaat di hari raya menziarahi kaum kerabat, jiran, sahabat handai, orang sakit, orang tua dan kaum muslimin kerana menghargai persaudaraan seislam dan menunaikan hak kemanusiaan iaitu hak kekeluargaan, hak persahabatan, hak kejiranan dan lain-lain. Antara hadith kelebihan amalan ziarah ialah:

Imam Ahmad dan Abu Dawud meriwayatkan dari Ali r.a katanya: Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: "Apabila seseorang telah menziarahi saudara seislamya, sebenarnya dia telah berjalan-jalan memetik buahan syurga sehinggalah dia duduk. Apabila dia duduk maka rahmat menaunginya. Jika di waktu pagi maka 70, 000 malaikat berselawat (berdoa memohon ampun) untuknya sehingga waktu petang. Jika di waktu petang, maka 70,000 berselawat (berdoa memohon ampun) untuknya sehingga waktu pagi ".

0 comments:

Related Posts with Thumbnails