.:Ucapkanlah "ZIKRULLAH" tatkala melawat ke blog ini:.

Friday, July 6, 2012

Jutawan Al-Rajhi yang Miskin



Jutawan Arab Saudi yang berjaya mengubah hidup beliau daripada seorang rakyat miskin hingga berjaya mengumpul kekayaan, Sulaiman Al-Rajhi, merupakan seorang dermawan yang terkenal di dunia.
Beliau adalah pengasas Bank Al-Rajhi, bank Islam terbesar di dunia, dan salah satu daripada syarikat terbesar di Arab Saudi.
Sehingga 2011, kekayaan beliau telah dianggarkan oleh majalah Forbes, bernilai sebanyak AS$ 7.7 bilion sekali gus disenaraikan sebagai orang ke-120 yang terkaya di dunia.
Yayasan Saar milik beliau adalah sebuah organisasi amal yang terkenal di negara tersebut.
Keluarga Al-Rajhi dianggap sebagai salah satu daripada keluarga kaya yang BUKAN daripada keluarga diraja, dan mereka adalah antara dermawan terkemuka di dunia.
Walaupun Al-Rajhi adalah seorang jutawan, tetapi beliau memilih untuk menjadi ‘miskin’ sehinggakan beliau tidak mempunyai sebarang wang dan juga saham yang dimiliki beliau sebelum ini.
Keadaan tersebut terjadi apabila beliau memindahkan kesemua aset yang dimiliki kepada anak-anak beliau dan mendermakan aset-aset yang selebihnya.
Bagi menghargai jasa beliau terhadap dunia Islam, termasuk mengasaskan bank Islam terbesar dunia dan juga segala usaha yang dijalankan untuk membasmi kemiskinan, Al-Rajhi telah dipilih untuk menerima Anugerah Antarabangsa Raja Faisal atas jasa beliau kepada Islam.
Dalam satu wawancara yang dibuat oleh Muhammad Al-Harbi dari Al-Eqtisadiah Business Daily, Al-Rajhi menceritakan tentang bagaimana beliau mampu meyakinkan ketua-ketua bank di dunia, termasuk Bank of England, hampir 30 tahun lalu, bahawa bayaran ‘faedah’ adalah sesuatu yang haram bagi kedua-dua agama iaitu Islam dan Kristian, dan bank secara Islam adalah penyelesaian yang terbaik bagi menaikkan taraf ekonomi dunia.
Kisah Al-Rajhi berkisarkan tentang bagaimana seseorang itu meraih kekayaan dari bawah.
Beliau terpaksa melalui kesusahan ketika beliau kecil sebelum menjadi kaya, dan kemudiannya meninggalkan segala harta yang ada setelah mengecapi kejayaan.
Al-Rajhi masih lagi aktif dalam bekerja walaupun usia beliau telah mencecah lebih daripada 80 tahun.
Beliau memulakan tugas harian sejurus selepas solat Subuh dan terus bekerja hingga selepas solat Isyak.
Beliau kini sedang memberikan tumpuan terhadap Yayasan SAAR, dengan berulang-alik di negara-negara Arab bagi menguruskan segala hal-hal yang berkaitan dengan yayasan tersebut.
Beliau sering membawa diari kecil untuk mencatatkan aktiviti harian beliau dan sentiasa memastikan tidak akan terlepas dari satu aktiviti pun.
Al-Rajhi juga merupakan seorang yang amat berjaya dalam apa jua bidang yang beliau ceburi.
Selain daripada mengusahakan bank Islam terbesar dunia, beliau juga telah mengasaskan ladang binatang ternakan yang terbesar di Timur Tengah.
Daripada segi perladangan, beliau telah menjalankan banyak eksperimen ternakan secara organik di negara-negara Arab, termasuk perladangan udang Al-Laith. Beliau juga turut mengasaskan perniagaan hartanah dan juga beberapa lagi pelaburan.
Temubual:
Sheikh Suleiman, adakah anda kini telah menjadi miskin semula?


Ya. Kini apa yang saya miliki hanyalah pakaian-pakaian saya. Saya telah membahagikan harta saya kepada anak-anak dan juga mendermakan selebihnya untuk menjalankan projek-projek amal. Ini bukanlah sesuatu yang aneh bagi saya. Kedudukan kewangan saya kini telah menjadi kosong sebanyak dua kali dalam hidup saya. Jadi, saya amat faham akan keadaan ini. Namun, kini perasaan itu dipenuhi dengan kegembiraan dan juga ketenangan. Sememangnya saya yang memilih untuk menjadi miskin.
Mengapa berbuat begitu?
Segala kekayaan dimiliki oleh Allah s.w.t, kita hanyalah ditugaskan untuk menjaga kekayaan tersebut. Ada beberapa sebab mengapa saya memilih untuk memilih jalan ini. Antara sebab-sebab utamanya adalah saya perlu menjaga sahabat-sahabat Islam dan juga anak-anak saya. Ia adalah antara perkara yang paling penting dalam hidup. Saya juga tidak suka untuk membuang masa di mahkamah hanya kerana ada antara mereka yang tidak bersetuju dengan jumlah harta yang diwariskan kepada mereka. Terdapat banyak contoh di mana anak-anak mula berpecah hanya kerana harta yang kemudiannya menghancurkan syarikat. Negara ini telah banyak kehilangan syarikat-syarikat besar kerana perbalahan harta yang boleh diselesaikan jika kita mencari jalan penyelesaian yang lebih berkesan. Selain daripada itu, setiap umat Islam perlu bersedekah sebagai bekalan pahala di akhirat kelak, Jadi, saya lebih suka jika anak-anak saya mencari kekayaan sendiri daripada bergantung dengan saya.

Adakah Sheikh mempunyai banyak masa terluang setelah membahagikan kesemua harta?


Seperti yang telah saya maklumkan tadi, saya masih lagi bekerja keras untuk mendapatkan lebih derma. Saya telah bekerjasama dengan pelbagai agensi bagi menjayakan projek ini. Secara kebiasaanya, umat Islam sering membahagikan satu per tiga ataupun suku daripada kekayaan mereka untuk bersedekah yang hanya akan diberikan setelah mereka meninggal dunia. Namun, bagi saya, saya mahu mula bersedekah ketika saya masih hidup. Jadi, saya telah membawa anak-anak saya ke Mekah pada hujung bulan Ramadhan dan memberitahu mereka idea saya. Mereka bersetuju terhadap idea tersebut. Saya telah meminta bantuan daripada agensi-agensi yang berkaitan untuk membahagikan kesemua harta saya termasuk saham dan juga hartanah kepada anak-anak dan juga untuk didermakan. Kesemua anak-anak saya berpuas hati terhadap inisiatif saya dan mereka kini sedang menguruskan segala harta yang saya berikan kepada mereka.
Berapa banyak harta yang dibahagikan kepada anak-anak dan juga untuk didermakan?


Beliau tergelak tanpa memberi sebarang jawapan.
Apakah perasaan Sheikh terhadap kesemua projek yang sedang dijalankan?


Saya ingin menegaskan bahawa terdapat beberapa faktor yang saya ambil sebelum melakukan sebarang pelaburan. Eksperimen yang saya lakukan terhadap pertukaran wang adalah salah satu daripada sebab mengapa saya mengasaskan bank. Ketiadaan bank Islam juga menjadi antara sebab mengapa saya mula mengasaskan Bank Al-Rajhi, yang kini merupakan bank Islam terbesar di dunia. Saya mulakan eksperimen saya dengan membuka pejabat di Britain dimana kami mula memperkenalkan sistem perbankan Islam ke peringkat yang lebih besar. Eksperimen tersebut kemudiannya mula berkembang dan ia mula mendapat sokongan daripada ulama-ulama Saudi pada ketika itu. Saya masih ingat lagi bagaimana permohonan saya untuk mendapatkan lesen untuk membuka bank tidak diterima pada mulanya. Ini adalah kerana pihak British tidak memahami apa-apa pun tentang sistem perbankan Islam. Saya kemudiannya pergi ke London dan berjumpa dengan Pengurus Bank of England dan dua daripada pegawai kanan beliau. Saya memberitahu mereka bahawa penggunaan faedah adalah haram bagi Islam dan juga Kristian dan kebanyakan daripada mereka sanggup menyimpan wang mereka di dalam kotak di rumah daripada menyimpan di dalam bank. Saya cuba untuk meyakinkan mereka bahawa (jika mereka mula membuka bank Islam) ini mampu menaikkan taraf ekonomi dunia. Mereka akhirnya bersetuju untuk mula membuka bank-bank Islam. Saya kemudiannya mula mengembara ke serata dunia di bahagian Timur dan Barat, dan berjumpa dengan ketua-ketua bank negara di beberapa buah negara dan memberitahu mereka bagaimana ciri-ciri yang terdapat dalam dunia ekonomi Islam. Kami mula bekerja dan mencapai kejayaan di negara-negara Arab dan melaksanakan perbankan Islam di London, saya kemudiannya berjumpa dengan Mufti Besar Sheikh Abdul Aziz bin Baz dan Sheikh Abdullah bin Humaid, dan memberitahu mereka tentang rancangan saya bahawa : ‘Kita mampu, dengan izin Allah, memajukan perbankan Islam. Mereka memuji saya atas inisiatif yang saya jalankan. Dari situlah kami mula mengusahakan Bank Al-Rajhi seperti mana yang anda dapat lihat hari ini. Bagi projek Ladang Ternakan Al-Watania pula, saya mula mendapat inspirasi untuk menjalankan projek tersebut apabila melawat ladang ternakan di luar negara. Saya dapati bahawa cara mereka menyembelih adalah salah. Saya kemudiannya mengambil keputusan untuk melabur dalam bidang ternakan atas nama Islam dan negara. Saya tetap menjalankan projek tersebut walaupun membuat pelaburan dalam industri ternakan adalah sesuatu yang agak berisiko pada masa tersebut. Kini, Al-Watania telah menjadi salah satu daripada projek mega di Saudi. Syarikat tersebut mendapat 40 peratus daripada saham di negara-negara Arab, dan ayam-ayam Al-Watania diberikan makanan yang cukup dan disembelih dengan cara yang halal menurut undang-undang syariah.
Walaupun dengan semua kekayaan yang dimiliki, mengapa syeikh tidak mempunyai satu pun kapal terbang sendiri?


Saya ada banyak kapal terbang, tetapi kesemuanya dimiliki oleh syarikat-syarikat penerbangan tertentu. Saya memilikinya setiap kali saya membayar tiket penerbangan untuk ke satu-satu destinasi (gurauan). Saya sering terbang dengan kadar kelas ekonomi kerana Allah tidak memberikan kita harta untuk ditunjuk-tunjuk.
Bagaimana pula dengan hobi syeikh?


Saya tidak mempunyai sebarang hobi yang khusus. Bagaimanapun, saya suka mengembara di padang pasir. Saya tidak pernah mengambil pakej percutian di negara-negara lain selain dari Saudi.
Ketepatan masa Al-Rajhi


Wawancara ini telah menunjukkan bagaimana disiplin Al-Rajhi dalam menepati masa. “Pada awal karier saya dalam industri, saya mempunyai beberapa perjumpaan dengan beberapa syarikat besar di Eropah. Saya masih ingat lagi kisah dimana saya terlambat selama beberapa minit dalam satu perjumpaan dengan salah seorang pegawai besar sebuah syarikat. Walaupun hanya beberapa minit, beliau tidak mahu meneruskan perjumpaan tersebut. Selepas kejadian tersebut, setelah projek kami mula berkembang, pegawai yang sama pula lambat untuk berjumpa dengan saya, jadi, saya pula yang tidak mahu meneruskan perjumpaan tersebut. Saya sering membawa kertas untuk menulis segala perjumpaan dan urusan dan sentiasa memastikan agar saya sering menepati masa walau apa pun.”
Al-Rajhi berkata lagi: Saya amat menepati segala perkara yang diterapkan dalam Islam sepanjang hidup saya. Saya pernah mendapat undangan daripada kerajaan Arab untuk menghadiri satu persidangan yang berkaitan dengan pelaburan. Kemudiannya, dalam persidangan yang sama, saya dijemput untuk mengambil bahagian dalam majlis makan malam mereka, saya dapati bahawa antara aktiviti yang dijalankan ketika majlis tersebut adalah bertentangan dengan ajaran Islam. Saya kemudiannya keluar dari majlis makan malam tersebut. Kemudian, Abdul Aziz Al-Ghorair dari UAE turut serta bersama saya. Tidak lama selepas itu, menteri yang bertanggungjawab terhadap persidangan tersebut datang kepada kami dan kami mula menerangkan kepada beliau bahawa aktiviti yang dijalankan di majlis tersebut adalah bertentangan dengan budaya Islam. Beliau kemudiannya berkata bahawa aktiviti-aktiviti di majlis tersebut akan dibatalkan. Apabila mereka membatalkan aktiviti tersebut, kami kembali menyertai majlis tersebut.
Penyelesaian Masalah


Al-Rajhi berkata: Pada satu masa, salah satu daripada kilang yang diuruskan oleh anak saya habis dijilat api. Apabila dia datang untuk memaklumkan perkara tersebut kepada saya, saya memberitahu: Sebut Alhamdulillah. Saya meminta anak saya supaya tidak membuat sebarang laporan tentang kerugian yang dialami bagi meminta pampasan daripada pihak berkuasa. Sebaliknya, pampasan yang diberikan oleh Allah adalah lebih penting bagi kita. Assam Al-Hodaithy, Pengurus Kewangan bagi syarikat Ternakan Al-Watania berkata: “Apabila kilang tersebut terbakar, kami telah membuat keputusan untuk tidak menyakiti hati Al-Rajhi dengan memberitahu beliau tentang apa yang terjadi. Kami kemudiannya berjumpa dengan beliau keesokan harinya dan memberitahu akan perkara yang terjadi, beliau mengarahkan kami untuk berpindah ke tempat lain dan membersihkan segala kerosakan sehingga semuanya dibaiki.” Perkara yang sama terjadi di satu lagi projek Al-Watania di Mesir. Syarikat tersebut kerugian kira-kira SR10 juta Pound Mesir. Apabila pegawai projek tersebut menghubungi Al-Rajhi untuk memberitahu perkara tersebut, beliau terkejut apabila Al-Rajhi menjawab dengan menyebut: “Alhamdulillah.” –
Info: Mynewshub.my

Thursday, July 5, 2012

Ceramah Perdana Selayang



Himpunan Hijau Selangor



Tuesday, July 3, 2012

UAI di ASTRO!




CHANNEL 106
3 Julai 2012
Selasa, Rabu & Khamis
7.30 pm
Ulangan 11.00 pm

Monday, May 28, 2012

Road to Putrajaya JOM!



Jumpa semua di sana!

Sepi Majlis Fatwa?

MACHANG: Dewan Ulamak PAS Kelantan semalam meminta Majlis Fatwa Kebangsaan mengeluarkan kenyataan berhubung kes bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Rahim Nor, yang menghina Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, sebagai bapa kafir.

Majlis fatwa juga turut didesak mengeluarkan segera fatwa khas berhubung perkara itu bagi mengelakkan kekeliruan orang ramai berhubung kenyataan menghina ulamak itu.

Pada masa yang sama, Timbalan Ketua Dewan Ulamak PAS Kelantan, Ustaz Hassan Mahmood, turut menyokong demontrasi di hadapan pejabat NST petang ini berhubung kenytaan ‘bapa kafir’ kepada Tuan Guru.

“Kita meminta Majlis Fatwa Kebangsaan yang dianggotai mufti-mufti seluruh negara berasa sensitif tentang penyelewengan yang berlaku dalam kerajaan yang memerintah hari ini.

“Banyak perkara yang tidak sehat dilakukan oleh pemerintah, namun pihak majlis fatwa berdiam diri, namun boleh pula mengeluarkan fatwa khas khusus untuk Pakatan Rakyat walaupun tidak bercanggah dengan Islam,”ujarnya.

Sambungnya, majlis fatwa tidak hanya perlu memandang sudut agama sahaja, sebaliknya penyelewengan kuasa, ekonomi, yang berlaku di hadapan mereka kena beri perhatian.

Beliau juga turut mencadangkan majlis fatwa menegur isu penyelewengan yang membabitkan NFC, saham syarikat MAS dan lain-lain lagi.

Sementara itu ketuanya, Datuk Mohammad Daud, mengakui pihaknya menggunakan kaedah yang lebih lunak dalam berdakwah, khususnya kepada orang bukan Islam.

Sambungnya, Dewan Ulamak PAS Kelantan, seboleh mungkin tidak akan menggunakan bahasa yang kesat apa lagi menyinggung perasaan mereka.

“Sebab itu ketika kita berucap, berkempen, berdakwah kita tidak kata mereka sebagai orang kafir, sebaliknya ‘bukan Islam’, sebab perkataan kafir itu begitu kasar, walaupun mereka bukan beragama Islam,”ujarnya.

Terdahulu Tuan Guru merasmikan laman web rasmi dewan berkenaan. Untuk melayari serta mendapat sebarang maklumat http://dupnk.org.my.

Info: HarakahDaily


f/n: Mana perginya fungsi sebenar Majlis Fatwa dalam isu yang lebih besar dan perlu dititikberatkan. Adakah fatwa untuk BERSIH je yg blh dikeluarkan tanpa ada pertimbangan wajar? Jelas nampak tidak telus.

Friday, May 25, 2012

Cakna weekend..!



Jom berhujung minggu dengan pengisian yang berkualiti!
Memberi makanan dan pengisian kepada rohani..
Beriadhah bersama Ustaz Azhar Idrus.
(^_^)

Wednesday, May 23, 2012

Konvensyen Selangor..



Program datang lagi.. Anak-anak muda selangor memang takkan boleh duduk diam. Life anda akan sentiasa terisi oleh program-program anjuran negeri Selangor nampaknya..

Sebeleh siang jom kita ke Himpunan & Konvensyen Belia Negeri Selangor. Sebelah malam jom kita memberi makanan pengisian kerohanian kepada hati dengan menghadiri Kuliah Perdana Ustaz Azhar Idrus pulak.. :)


Friday, May 18, 2012

Rindu Snorkling Lagi..


Natural view mood..

Hari ini.. Terleka typing mengadap komputer, terkadang menerpa juga rasa bosan dan mata merengek mahu mengubah pandangan ke tempat lain pula.. Pantas jari mengambil posisi menggerakkan cursor, terus dibuka tab baru. Video "National Geoghraphic" jadi pilihan.. Sungguh osem bila tengok video pemandangan dalam lautan.. Sejuk mata memandang..

Subhanallah indah sungguh ciptaan Allah.. Maha Pencipta. Dalam lautan banyak rezeki dan hidupan.. Rezeki yang Allah sediakan terbentang luas, segala nikmat untuk hambaNya. "Maka, nikmat tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?"

Terus ligat otak bekerja serch dalam memori di kepala. Memori 'bersnorkling' tahun lepas di Pulau Perhentian. Selepas dari aktiviti 'bersnorkling', bertunas hobi baru dalam diri. Habislaa, dah cintakan snorkling pulak! Siap dah terindu-rindu nak lagi.. ^_^

Satu pengalaman yang tidak dapat dipadam dari kotak memori. Pengalaman melihat sendiri hidupan di dasar lautan secara 'live'. Pengalaman bagi makan ikan2 di lautan, mengusik2 ikan, berkawan & berjinak dengan hidupan laut, menyentuh dan merasai sendiri rumpai laut, tapak sulaiman, batu karang dan segala hidupan tumbuhan dalam laut. Main cari2 ikan nemo dalam rumpai laut. Letih mengejar ikan nemo. Sangatla sweeettt & comell! ^_^ Subhanallah! Memang osem! Seriusly, 4 jam dalam laut memang takkan cukup. Paling kurang sehari baru puas meneroka alam lautan.. hehe.

Dah last minit naik bot nak balik barula terjumpa dengan mr penyu. Terus pakcik boat kejar penyu tu dengan boat. Sampai je berhampiran dengan penyu, penulis dah bersiap sedia nak terjun terus dari boat, nak kejar penyu punya pasal. Siapa yang laju? Mestilaa penyu tu lagi laju lari. Dah hari2 dia berlatih lari dalam air.. hee~ Hampa dan kecewa x dapat nak pegang penyu, lastly naik semula atas boat. Pakcik boat kejar lagi saaampaila penyu tu dah letih, last2 penyu tu mendarat rehat di dasar lautan.. Hihi.. Kesian penyu tu kene kejar.. ^_^

Sebenarnya tujuan berada di Pulau Perhentian tu atas misi Bakti Siswa bersama penduduk di sana. Masing2 ada keluarga angkat di sana. Alhamdulillah penulis dapat kelurga angkat mama dengan abah yg sangat baik. Abah merupakan seorang penghulu kampung di pulau tersebut. Jom tengok gambar sikit.. :)

Teruja dikelilingi ribuan ikan2 yang sangat comel 

Bersama keluarga angkat & anak2 pulau yg sangat manja..
Mereka memerlukan suasana pembelajaran yg kondusif,
secara tidak lgsung mahasiswa yg ke sana menjadi tempat rujukan pnduduk kmpung. 

Dalam banyak2 pic dlm kamera penulis,
pic ini yg penulis sangat suka. Natural! ^_^ 

 Kesian ikan nemo ni kene tangkap.. cute kan... ;)

 Mencari ketenangan di waktu petang yang menganjak ke senja..



Haaa, inila penyu yang kene kejar tuu! hihi..
Kesian penyu tu letih melarikan diri.. ^^

"Saya pasti akan bersnorkling lagi! Rindu sangatt nak masuk laut lagi.
Impian & harapan tu.."

f/n: Memasang impian besar dan berangan, lagi best kalau dapat ber'scuba'.. Double best kalau dapat lesen scuba diving kan.. ^_^
Bagi penulis ini salah satu aktiviti sukan yg baik juga sebab menggunakan banyak stamina & tenaga di samping dapat mentadabbur alam. I Love It! ^_^


Thursday, May 17, 2012

UAI - Mesti pergi!



Jom kite konvoi ramai2 memenuhkan PICC.
Terutama geng anak muda.. Jom! ^_^

Monday, May 14, 2012

Pendapat Ulama' tentang 'Mogok Lapar'


Dear scholars, As-Salamu `alaykum.

What is the legal ruling concerning the hunger strike undertaken by the Palestinian prisoners in Israeli prisons?

Jazakum Allah khayran.

Answer:

Wa `alaykum As-Salamu wa Rahmatullahi wa Barakatuh.

In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful.

All praise and thanks are due to Allah, and peace and blessings be upon His Messenger.

Dear questioner, we would like to thank you for the great confidence you place in us, and we implore Allah Almighty to help us serve His cause and render our work for His sake.

We earnestly implore Allah to grant our dear brothers and sisters in Palestine an outstanding victory.

Regarding your question, a group of Muslim scholars hold the opinion that it is permissible for the Palestinians incarcerated in Israeli jails to undertake hunger strikes as long as they have no other weapon to express their opinion and to draw the attention of the international community. However, it is stipulated that such strikes must not lead to the death of those prisoners as death in this case will be a kind of suicide, which is strongly forbidden in Islam.

Responding to the question, the eminent Muslim scholar Sheikh Yusuf Al-Qaradawi states:

The prisoners in Israeli jails who are going on a hunger strike are defending a just cause, and strike is an internationally recognized means to disclose crimes and injustice practiced against them. Hence, all Muslims should support those strivers in their adversity in all possible ways: sit-in strike, demonstration, moral support by fasting for example, or through sending telegrams and issuing statements condemning the Israeli atrocities.

This will show those prisoners that all Muslims are standing by them. We, as Muslims, should help Palestinians by all ways, for they are entitled to receive zakah or revenues of endowment. They even deserve the doubtful money of banks (that is, money that is uncertain whether it is lawful or not); if such money is forbidden to its owners, it is regarded as lawful for Palestinians. Since we are not able to supply them with arms, then we should at least provide them with food, clothing, and relief supplies.

Moreover, Sheikh Faisal Mawlawi, deputy chairman of the European Council for Fatwa and Research, states:

It is permissible for the Palestinians imprisoned in Israeli prisons— or even for the prisoners in Muslim countries—to undertake a hunger strike in case they are suffering from violation of their human rights, as long as this is the only way through which they can make progress in these times.

Furthermore, the prisoners have the right to go on such a strike even if it does not bring about positive results concerning their rights. That is because it will at least draw the attention of the public opinion, either nationally or internationally, to the inhuman practices that are committed against prisoners.

However, the following points should be taken into consideration; otherwise, the strike may lead to committing illegal acts:

First, the strike must not turn into fasting as legally known in Islam, for fasting is an act of worship that should not be turned into a means of protest against authorities. Furthermore, it is not legally permissible for the one fasting to continue fasting for several days without breaking his fast, but he must eat after sunset. Thus, the strikers should have some water or any other drink in order not to be regarded as observing continual fast.

Second, such a strike must not lead to death, for at this point it would be similar to committing suicide, which is considered one of the major sins. So the strikers should have some water and some food when they feel extremely exhausted in order not to cause themselves to die.

Hunger strike is legally permissible in principle, but the striker must preserve his life as much as possible, except in case of a pressing necessity.


In addition, Dr. Muhammad Mahrus Al-A`zhami, head of the Fatwa Committee at the International Union for Muslim Scholars (IUMS), Iraq, states:

Generally speaking, hunger strike causes harm or even death, which is legally forbidden, as Allah Almighty says:

“And do not kill yourselves (nor kill one another)” (An-Nisaa’: 29).

Yet, since the hunger strike has become nowadays one of the effective actions, then the oppressed have the right to make use of any means which may ward off oppression and let those in authority hear their voices, especially in this modern age in which people pay attention to such acts of protest.

Therefore, this practice is permissible in case of necessity after using all other means. In this case, Israel left Palestinians and Muslims no other choice, so they are permitted under necessity to use such a kind of protest to make humanitarian organizations and international bodies listen to their voices. We sincerely ask Allah to save them from their adversity through this practice.

You can also read:

Hunger Strike Is Tantamount to Suicide

Going on Strike: Is It Permissible?

Two Levels of Backing Oppressed Muslims

Backing Fellow Muslims

How to Help Fellow Palestinians

Allah Almighty knows best

Info: Kelab IKRAM Mesir
------------------------------------------------


The others info


The Palestinian Prisoners on Hunger Strike need your Help, Please Share this Status with your friends to spread Awarness about the biggest hunger Strike in history..

Bilal Thiab ... 76 Days

Thaer Halahleh ... 76 Days
Hassan Safadi ... 70 Days
Omar Abu Shallal ... 68 Days
Mohammedd Al-Taj ... 60 Days
Mahmoud Sarsak ... 54 Days
Faris Al-Natur ... 47 Days
Ja'far Ezz Al-Din ... 53 Days
Abdallah Al-Barghouthi 32 Days
more than 2000 Prisoner .... 27 Days


Share it and don't let the Western Media bury their case, all they are asking for is their basic rights as prisoners of war, Visitation rights, Right of education and other rights that are declared by international law..


Warna Coklat adalah warna pakaian yang dikenakan oleh entiti zionis Israel ke atas
BANDUAN BERANI MATI. (*Logo di sebelah kanan ertinya "Shabas" dan
ia merupakan singkatan bagi "Perkhidmatan Penjara Israel)

Thursday, May 10, 2012

Respon Mahasiswa tentang Fatwa BERSIH

Fatwa haram BERSIH 3.0:
Presiden Persatuan Mahasiswa Malaysia Universiti Mu'tah respon Majlis Fatwa Kebangsaan.

Saya merujuk laman web Majlis Fatwa Kebangsaan untuk membaca keputusan rasmi fatwa tentang perhimpunan yang diharamkan, tetapi, senarai muzakarah ke-99 masih tidak tersenarai.

Saya kurang selesa untuk membaca ulasan dari pihak ketiga kerana ia tidak menjamin ketulenan isi dan fakta.

Namun, laporan akhbar yang sepakat melaporkan bahawa sebab ('illah') BERSIH 3.0 difatwa haram kerana berniat untuk menjatuhkan kerajaan, di samping berniat untuk merusuh dan merosakkan harta benda awam.

Kenyataan ini menyebabkan saya tertarik untuk memberi respon berdasarkan pengetahuan cetek saya.

Saya agak keliru, apakah sumber Majlis Fatwa yang mengatakan niat BERSIH 3.0 ingin menumbangkan kerajaan yang sah melalui himpunan? Sedangkan web rasmi BERSIH hanya menyenaraikan tuntutan pilihanraya bersih dan adil. Tuntutan pilihanraya bersih dan adil adalah wajib.

Manakala menang dan 'menumbangkan kerajaan' melalui pilihanraya adil dan bersih adalah sah di sisi syarak. Maka, sebab pertama adalah secara rasmi tertolak.

Manakala tuduhan yang mengatakan BERSIH berniat untuk merusuh pula agak keterlaluan. Saya menjadi pemerhati BERSIH, BERSIH 2.0 dan BERSIH 3.0. Hemat saya mudah, majoriti peserta BERSIH datang dengan tenang dan aman.

Namun, provokasi melampau dari pihak keselamatan menyebabkan sedikit huru-hara berlaku. Huru-hara ini tidak harus ditafsrikan sebagai huru-hara rusuhan kerana ia hanyalah respon kegerunan orang ramai kepada pedihnya gas pemedih mata dan gatalnya air kuning dari meriam air.

Satu perkara yang harus difikirkan sejenak, ketika mana peserta BERSIH datang dengan botol susu anak dan botol mineral serta sebungkus popia, pihak keselamatan telah bersiap siaga dengan peluru gas, meriam air, gari plastik, malah peluru hidup. Siapa yang bersedia untuk mengganas?

Dan satu soalan cepu emas, sejak bila Majlis Fatwa Kebangsaan pandai membaca niat orang? Kalian bedah dada mereka? (Asyaqaqta Qalbah? : Hadith)

Manakala untuk kes BERSIH 3.0, saya fikir, Majlis Fatwa tidak cermat apabila terus menghukum BERSIH haram dek kerana sebilangan kecil perusuh yang masih belum dikenal pasti siapa mereka, dan kenapa mereka bertindak sedemikian.

Alangkah baiknya, kalau selepas mengambil sumber dari pihak polis dan agensi kerajaan, Majlis Fatwa Kebangsaan bertemu pula dengan pihak penganjur BERSIH 3.0. Bukankah mendengar dari kedua-dua pihak itu wajib dan dituntut sebelum memberi hukum?

Cadangan saya untuk Majlis Fatwa Kebangsaan demi menjamin kredibiliti Majlis yang dinaungi Majlis Raja-Raja:

1. Mendapatkan maklumat dari sumber yang pelbagai, termasuk sumber yang kontra. Dalam hal BERSIH, sumber dari penganjur dan peserta BERSIH sangat penting.

2. Benar-benar bertindak sebagai badan bebas yang menjaga kesucian agama Islam dan menonjolkan imej tersebut. Sedangkan sekarang, majlis fatwa kebangsaan hanya dilihat memberi fatwa secara selektif dan dianggap sebagai lidah pembela kerajaan Malaysia.

3. Saya tertanya-tanya, apa pendirian Majlis Fatwa Kebangsaan terhadap :

- Penyebaran video dan gambar lucah
- Tuduhan tanpa bukti dan saksi
- Pembaziran dan penyalahgunaan wang negara
- Penyalahgunaan wang zakat
- Kerajaan menggunakan kekerasan kepada rakyat awam
- Hukum menipu dalam pilihanraya
- Hukum menafikan hak royalti Kelantan


HASANHUSAINI,
Darul Muttaqin, Mu'tah, Jordan.
*Penulis merupakan Presiden Persatuan Mahasiswa Malaysia Universiti Mu'tah, Yang Dipertua Kesatuan Mahasiswa Kelantan Jordan, dan Naib Presiden Majlis Perwakilan Mahasiswa Malaysia Jordan.


Monday, May 7, 2012

Mother's Day

Tersenyum.. Mengimbau kembali surprise hari ibu.. =)

Hari ibu.. Sebenarnya hari-hari adalah hari ibu.. Bukan niat nak meyambut dengan taksub, sekadar niat mahu menggembirakan dan menghargai.

Sebelum keluar rumah lagi dah pasang niat nak carikan kek untuk hari ibu. Balik dari PWTC, dalam keadaan meredah hujan lebat, singgah sana sini, masuk Jusco cari kek. Akhirnya jumpa jugak. Almaklumla, hari ahad susah nak cari kedai yang open..

Then balik rumah, 1 jam after that terus buat surprise. On that time my mum nak keluar ziarah orang. So, penulis terus peluk my mum dari belakang.. Tadaaaaaa! Surprise! ^_^
Peluk cium tak lepas dah.. ^^

Special dedicate for her :)

I was a foolish little child
Crazy things I used to do
And all the pain I put you through
Mama now I’m here for you
For all the times I made you cry
The days I told you lies
Now it’s time for you to rise
For all the things you sacrificed

Oh, if I could turn back time rewind
If I could make it undone
I swear that I would
I would make it up to you

Mum I’m all grown up now
Its a brand new day
I’d like to put a smile on your face every day
Mum I’m all grown up now

And it’s not too late
I’d like to put a smile on your face every day
And now I finally understand
Your famous line

About the day I’d face in time
‘Cause now I’ve got a child of mine
And even though I was so bad
I’ve learned so much from you
Now I’m trying to do it too
Love my kid the way you do

You know you are the number one for me
Oh, oh, number one for me
There’s no one in this world that can take your place
Oh, I’m sorry for ever taking you for granted, ooh

I will use every chance I get
To make you smile, whenever Im around you
Now I will try to love you like you love me
Only God knows how much you mean to me

Semoga Allah memelihara ayah dan ibu,
sentiasa dalam lembayung rahmat Ilahi dan
hadiah syurga dari Allah sebagai membalas segala jasa mereka.





KLIBF 2012


KLIBF.. Memang ini acara yang penulis tertunggu-tunggu setiap tahun.
Tahun ini tidak seperti tahun lepas. Kalau tahun lepas, masa sangat limit dan amat tipis harapan nak join KLIBF sebab waktu tu terhimpit dengan exam di Universiti. Itupun penulis beli jugak tiket lari balik sekejap semata2 nak join KLIBF.

Tahun ni, memang sangat lapang sebab tak terikat dengan waktu pengajian universiti. So, sangatlaaa enjoy. Anytime boleh pergi dan sepanjang masa pun boleh ada kat sana. Yang bestnya, dapat jumpa kawan2 lama yang dah lost contact. Happy sangat..

Mula2 pergi, dapat dengar talk perkongsian penghijrahan artis iaitu Irma Hasmie dan Yatt yang kini telah tampil dengan imej bertudung dan kembali kepada fitrah. Juga bersama dengan penulis buku biografi Rasulullah yang kini sangat popular dan hott.. Menampilkan juga Imam Muda Najdi. Serta pakar motivasi yang sangat penulis kagumi iaitu Prof Dr Muhaya. Perkongsian mantap tentang kehebatan berfikiran positif banyak mempengaruhi kehidupan seharian kita, Itu juga menjadi pemangkin peratusan yang besar kepada faktor kejayaan. Kita ada akal yang hebat dan luar jangkaan kita!

Perkongsian penghijrahan dari Irma Hasmie, Yatt dan
penjelasan tentang buku Biografi Rasulullah

Persembahan khas dari Imam Muda Najdi

Terpegun penulis dengar talk dari Prof Dr Muahaya. Hebat!

My Partner turun padang jugak..
Bos dari penerbit Edukid..

Seronok + puas hati rasa lihat hasil dari tangan sendiri
ada di KLIBF. ^_^ 

 Bos dari Penerbit Hidayah Publisher bersama
Habiburrahman El-Sherazy. Penulis feveret saya! 

 Sepintas lalu, memang kene stop buat saham kat sini.
CD yang dicari2 dan tercari2.. ;)

Yeay! Seronok boleh memborong buku2! ^_^


Yang penting, dua buku ni memang dah lame aim..
Sebelum ke jordan haritu x sempat nak beli,
sampaikan masa di Jordan order online pun x dapat sebab stock terhad..
Order direct dari orang dalam pun x dapat. Salah saya jugak sebab x ingatkan dia..
Akhirnya, dapat jugak! ^^

Ok, masa untuk habiskan bacaan..
Jom membaca! ^_^


Thursday, April 26, 2012

11 Lokasi BERSIH


11 Lokasi BERSIH 3.0 Seluruh Malaysia

\

Wednesday, April 25, 2012

Tapak Berkumpul BERSIH




Panduan Peserta BERSIH 3.0




GARIS PANDUAN BERSIH 3.0 - 28 April 2012
BERSIH 3.0 DUDUK BANTAH



*Penting! Bagi peserta Perhimpunan Bersih 3.0*


Perhimpunan Bersih 3.0 pada 28 April 2012
2 petang di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur.

Tuntutan Bersih 2.0 :
1. BERSIH kan Senarai Undi (Daftar Pemilih)
2. Reformasikan Undi Pos
3. Gunakan Dakwat Kekal
4. Akses Media Yang Bebas & Adil
5. Tempoh Berkempen Minima 21 Hari
6. Kukuhkan Institusi Awam
7. Hentikan Rasuah
8. Hentikan Politik Kotor

Kami menjangkakan pelbagai kaum akan muncul, pelbagai ideologi dan kepercayaan akan berhimpun untuk menyatakan pandangan mereka khususnya dalam mendesak Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia untuk mereformasikan pilihanraya.

Oleh itu bagi melancarkan perhimpunan ini, pihak kami mengeluarkan satu garis panduan yang diharapkan dapat membantu anda dan kami diperingkat penganjur dalam memastikan perhimpunan ini dapat berjalan dengan lancar dan aman.

CONTACT
Setiausaha Bersih 3.0 H/P: 016 9670921
Email: media@bersih.org

*Perkara yang perlu anda bawa/sediakan *
1. Kad pengenalan, lesen memandu, satu kad ATM sahaja.
2. Duit-maksimum RM100 sahaja.
3. Memakai pakaian yang sopan-T-shirt /baju berwarna Kuning. Sebaiknya ada logo Bersih 3.0
4. Setiap peserta diwajibkan memakai kasut.
5. Aksesori kempen-Button, kopiah, arm band, bendera kecil, banner dan placard yang ada Logo atau Slogan Bersih 3.0 / Bersihkan Pilihanraya/Tunaikan 8 Tuntutan SAHAJA boleh digunakan.
6. Bendera Malaysia atau negeri masing-masing.
7. Air mineral, sedikit makanan ringan atau gula-gula.
8. Sedikit garam-ia penting dan boleh dimakan sedikit (bukan sapu dimuka) bagi mengembalikan tenaga terutamanya jika Pihak Polis sembur air dari Water Canon atau Gas pemedih mata.
9. Kain tuala kecil basah untuk tutup mata dan hidung untuk elak terkena gas pemedih mata.
10. Digalakkan memakai penutup mulut dan hidung jenis *N100 Respirator, N95 Respirator *dan* Surgical facemask* untuk mengelak penularan wabak Influenza H1N1 dan juga menghindarkan sedutan gas pemedih mata yang melampau.
11. Jika anda mempunyai asma atau alahan sila bawa inhaler atau ubat sendiri.
12. Sila bawa beg plastik sampah kecil bagi mengelakkan anda membuang sampah merata-rata.
13. Sila bawa pen dan kertas (mini note pad) bagi mencatat nama dan no. pengenalan Polis atau perkara-perkara yang mencurigakan.
14. Jangan lupa bawa kamera, video cam atau handphone berkamera bagi merakamkan suasana himpunan – gambar-gambar atau klip video boleh dihantar kepada kami selepas himpunan di email Setiausaha Bersih 3.0.

*Perkara yang tidak dibenarkan*
1. Jangan bawa kad matrik pelajar bagi student atau pass kakitangan bagi pekerja Kerajaan dan Swasta.
2. Jangan bawa terlalu banyak wang atau kad kredit untuk elakkan penyeluk saku, tercicir atau hilang semasa perhimpunan atau ditahan.
3. Jangan memakai selipar, kasut tumit tinggi atau sandal yang menghalang pergerakkan.
4. Jangan memakai kain atau skirt, digalakkan memakai seluar.
5. Jangan memakai barang kemas atau aksesori yang tiada kaitan dengan tuntutan Bersih 3.0 / Bersihkan Pilihanraya.
6. Jangan bawa sebarang banner, placard, bendera yang melambangkan logo parti dan organisasi.
7. Sebarang slogan yang tiada kaitan dengan tuntutan Bersih 3.0 tidak dibenarkan.
8. Jangan bawa sebarang benda tajam kecuali pen.
9. Jangan bawa bahan-bahan yang boleh meletup atau mudah terbakar seperti, mancis, molotov cocktail dan mercun.
10. Tidak dibenarkan merokok semasa perhimpunan kerana akan menganggu orang lain.
11. Jangan bawa sebarang senjata seperti kayu, besi, rantai besi, pistol dan yang merbahaya.
12. Bagi yang membawa anak-anak, anda tidak dibenarkan membawa permainan yang berupa seperti senjata seperti pistol, senapang atau pisau mainan.
13. Jangan bawa anak-anak yang berumur 10 tahun ke bawah bagi mengelakkan sebarang masalah.


*Perkara yang perlu anda lakukan sebelum perhimpunan*
1. Servis kenderaan dan periksa peralatan yang perlu dibawa.
2. Jangan makan atau minum terlalu banyak sebelum perhimpunan.
3. Pastikan anda telah menunaikan ‘hajat’ sebelum memasuki perhimpunan.
4. Bagi yang Islam, Lakukanlah solat taubat dan hajat, semoga Allah berkati perhimpunan ini dan yang bukan Islam boleh berdoa mengikut ritual masing-masing.
5. Pastikan anda telah mengunci rumah atau meninggalkan pesanan-pesanan penting kepada keluarga atau jiran anda yang tidak pergi perhimpunan.
6. Maklumkan mereka tujuan anda keluar.
7. Maklumkan mereka nombor telefon sahabat lain yang bersama anda jika handphone anda tidak dapat dihubungi nanti.
8. Jangan lupa *charge*bateri handphone dan kamera.
9. Pastikan anda tahu arah tuju anda iaitu tempat berkumpul yang ditetapkan – Dataran Merdeka.
10. Pastikan anda datang awal untuk elakkan kesesakan jalan raya atau terpaksa berbaris panjang untuk beli tiket tren LRT atau Komuter.
11. Datang secara berkumpulan, jangan bersendirian.
12. Sekiranya perjalanan anda dihalang dari memasuki pusat bandar anda boleh meletakkan kenderaan dan berjalan kaki ke Dataran Merdeka (Jangan terus ke Istana Negara bersendirian).
13. Jangan memakai baju Bersih 3.0 sebelum perhimpunan bermula.

*Semasa perhimpunan dan perarakan*
1. Berkumpul di tempat pertemuan yang ditetapkan di Dataran Merdeka dan tunggu arahan dari *Field Commander* yang dilantik
2. Ikutilah arahan dari Unit Amal atau *Field Commander* sepanjang program. Jangan pedulikan arahan lain tanpa merujuk kepada *Field Commander*
3. Jangan berganjak dari tempat perhimpunan melainkan dengan arahan *Field Commander*.
4. Laporkan pada Unit Amal bertugas jika terlihat sesuatu yang mencurigakan.
5. Jangan tolak menolak sepanjang perhimpunan dan perarakan.
6. Elakkan mencerca, memaki hamun atau menunjukkan isyarat lucah semasa perhimpunan berlaku.
7. Raikan perhimpunan ini dengan aman dan harmoni.
8. Pastikan anda memberikan keutamaan laluan kepada kenderaan yang lalu lalang dan tidak melintas sesuka hati dijalanraya.
9. Pastikan anda memberikan keutamaan, membantu dan melindungi warga emas, orang kurang upaya atau kanak-kanak yang hadir bersama.
10. Maklumkan sahabat anda jika anda ingin keluar dari perhimpunan disebabkan hal kecemasan atau kerana ingin ke tandas bagi mengelakan masalah lain.
11. Pastikan anda tidak bersembang semasa pimpinan berucap kerana kemungkinan bunyi *sound system* akan tenggelam dengan suara ratusan ribu peserta.
12. Ikutilah laungan pimpinan jika perlu.
13. Pegang bendera Malaysia atau negeri anda sepanjang perarakan.
14. Jangan buang sampah merata-rata sepanjang perhimpunan. Masukan dalam beg plastik yang anda bawa.
15. Rakamkan suasana himpunan – gambar-gambar atau klip video boleh dihantar kepada kami selepas himpunan di email / talipon: Setiausaha Bersih 3.0.
16. Kalau boleh rakamkan sekali wajah-wajah polis yang bertugas atau tragedi-tragedi penting seperti keganasan atau provokasi Polis jika ada.


*Selepas perhimpunan*
1. Pastikan anda bersurai secara perlahan-lahan dan dengan aman selepas diberikan arahan bersurai.
2. Pastikan sahabat atau saudara dan anak-anak anda ada bersama selepas perhimpunan. Jika tiada, sila laporkan kepada Setiausaha Bersih 3.0.
3. Jika ada sahabat atau saudara anda ditahan, jangan terus balik.
Dapatkan maklumat dari Setiausaha Bersih 3.0.
4. Jangan tinggalkan apa-apa sampah ditempat perhimpunan. Pastikan semuanya dibuang ke tong sampah atau dibawa balik dan dibuang dirumah.
5. Berikan ucapan terima kasih kepada pasukan Keselamatan bertugas jika perhimpunan berjalan lancar.
6. Jangan lupa sebarkan gambar dan berita perhimpunan kepada semua sahabat-sahabat terutamanya yang tidak hadir. Segala info dan maklumat bolehlah diemailkan kepada kami di email Setiausaha Bersih 3.0.

*Apa anda perlu buat jika kumpulan Anti-tuntutan Bersih 3.0 buat Provokasi*
1. Jangan pedulikan mereka, diam dan teruskan mengikut arahan *Field Commander* Unit Amal.
2. Jangan menyahut provokasi mereka, jangan baling apa-apa, jangan tunjukkan isyarat apa-apa pada mereka. Anggap mereka tidak wujud pada hari berkenaan.
3. Jangan hampiri mereka.
4. Jika mereka bertindak agreasif secara tiba-tiba, tahan, jangan pukul tetapi serahkan mereka pada pihak Polis.
5. Jangan lupa buat laporan Polis terhadap mereka jika anda dicederakan atau diganggu.
6. Buat rakaman wajah-wajah mereka jika perlu.

*Apa anda perlu buat jika polis buat provokasi dan serbuan*
1. Jangan lari atau keluar dari perhimpunan melainkan dengan arahan pimpinan, anda akan mudah ditangkap jika keluar dahulu.
2. Jangan bersendirian, pastikan anda bergandingan tangan dan berdiri rapat-rapat bila polis acah nak buat serbuan atau tembakan water canon.
3. Duduk jika pimpinan arahkan.
4. Basahkan tuala anda dengan sedikit air, dan tekup dimuka bila gas pemedih mata dilepaskan. Basuh muka anda dengan air dan makan sedikit garam jika terkena air *water canon* berwarna kuning.
5. Jangan melawan atau cuba bertikam lidah dengan polis bila mereka provoke…hanya diamkan diri.
6. Ambil gambar mereka jika sempat.
7. Buat laporan Polis jika anda dikasari.

*Apa yang anda perlu buat jika ditahan*
APABILA DISOAL OLEH POLIS
1. PengenaIan Anda
2. Anda cuma perlu berikan nama, kad pengenalan dan alamat sahaja.
3. Seandainya ditanya soalan-soaian lain: Anda boleh bertanya, “Adakah saya ditahan? ”

BILAKAH ANDA DITAHAN
4. Anda ditahan apabila anggota polis itu
• menjawab “ya” pada soalan di atas
• beliau tidak membenarkan anda meninggalkan tempat tersebut atau ingin membawa anda ke balai polis apabila anda digari
5. Jika anda tidak ditahan anda boleh berlepas dari tempat tersebut atau enggan mematuhi arahan beliau untuk ke balai polis atau tempat lain jika diarahkan.

BILAKAH ANDA TIDAK BOLEH DITAHAN
6. Polis tidak boleh menahan anda semata-mata kerana anda berkemungkinan menjadi seorang saksi dan polis ingin mengambil kenyataan saksi daripada anda (Kenyataan saksi/112).

*Apa yang anda buat selepas dibebaskan*
1. Pastikan semua barang-barang anda dikembalikan oleh Polis.
2. Buat pemeriksaan kesihatan jika ada kecederaan.
3. Buat laporan Polis jika anda dikasari semasa perhimpunan atau semasa ditahan.
4. Ceritakan dan rakamkan pada peguam dan media jika anda dianiaya polis.
5. Jangan lupa catatkan semua yang anda ingat bila balik ke rumah untuk memudahkan anda mengingatinya bila dibawa ke Mahkamah kelak.
6. Pastikan anda ingat dan ambil nombor perhubungan orang yang jamin anda dan juga peguam yang terlibat.
7. Serahkan pada peguam segala maklumat dan gambar yang anda ada tentang himpunan bagi memudahkan pembelaan.
8. Jangan lupa solat sunnat syukur selepas dibebaskan dan kembalilah bertemu dengan sahabat-sahabat seperjuangan.
9. Jangan menyepi dari perjuangan selepas melalui pengalaman ditangkap kerana itu secara semulajadi akan menyebabkan motivasi anda akan menjadi lemah dan anda akan rasa keseorangan.
10. Teruskan perjuangan bersama sahabat-sahabat lain.
11. Sesungguhnya anda akan rasa lebih hebat dan berani lagi selepas ditangkap kerana tidak semua orang berpeluang merasai apa yang anda lalui ketika ditahan.

*Perhatian!*
1. Pihak kami tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kesalahan atau pelanggaran undang-undang yang tidak ada kena mengena dengan perhimpunan ini.
2. Pihak kami tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang provokasi atau tindakan ganas yang dilakukan oleh mana-mana pihak secara berkumpulan atau individu.
3. Pihak kami tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kecederaan yang disebabkan oleh kecuaian atau tindakan diluarkan arahan penganjur.
4. Pihak kami tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang penangkapan yang dibuat kerana pergaduhan atau aktiviti agreasif yang tiada kaitan dengan arahan himpunan ini

Secara keseluruhannya, kita berharap Perhimpunan ini dapat berjalan lancar tanpa adanya sebarang masalah atau tangkapan.

Kita berharap agar dengan sedikit usaha dan kehadiran kita ini akan dapat memberikan kesedaran kepada pihak SPR dan kerajaan persekutuan mempergunakan kuasa yang ada untuk memperbaiki kelemahan sistem perundangan dan proces implementasi negara kita.

Ingat, Perhimpunan Bersih berjaya pada 10 November 2007 dan 9 Julai 2011 kerana kesungguhan rakyat. Maka, kini adalah masa untuk kita berjuang bersama untuk mereformasikan pilihanraya, mengukuhkan berbadanan institusi dan hentikan korupsi.

Ingatlah, peristiwa ini adalah peluang untuk anda sekali seumur hidup dan ianya akan kekal menjadi sejarah yang akan menjadi sebutan kepada anak cucu kita. Jangan lepaskan peluang untuk menjadi sebahagian dari sejarah ini.




JOM GET READY UNTUK BERSIH 3.0!!
(^_^)

Sunday, April 22, 2012

It's Real 'Nur Kasih'




How this song is very meaningful to me.. 
The lyrics, the date, the moment.. =)
Wordless

Maqlubah



Alhamdulillah, sebelum ni asyik tangguh nak masak maqlubah untuk keluarga dek kekangan masa, harini Allah beri kelapangan. Memang conquer dapur habis harini. Dari pagi sampai petang berkampung di dapur. Buat kuih, masak untuk lunch dan Maqlubah. Mood masak harini.. hehe. 1st testing Maqlubah + salatah. Masak punya lama, time makan x sampai 10 minit habis. Makan dalam talam ramai2. Best! ^_^

p/s: Just 1st testing, after this must more better n better. Kabsah will coming InsyaAllah. Kebetulan harini syeikh datang rumah, langkah kanan tetamu Allah ^_^

-5 perkara sebelum 5 perkara: Manfaatkan masa lapang sebelum tibanya masa sibuk.. :)

Thursday, April 19, 2012

Stock baru baju BERSIH 3.0





Sebarang tempahan, sila sertakan maklumat seperti berikut:
-Nama Penuh
-Saiz baju
-Kuantiti tempahan
-Alamat
-Nombor Telefon

Caj penghantaran:
RM5

Bank in ke akaun:
140 690 201 382 99 atas nama Suhaila binti Lukman
(Bank Islam)
p/s: Sila hantarkan REF bank-in dan jam berapa bank-in dibuat.
Simpan resit pembayaran bank in untk tujuan rujukan

Maklumat lanjut/ Hantarkan maklumat anda ke nombor:
013-9976680 (Suhaila)
Atau melalui inbox Facebook:

Penghantaran akan dibuat sebelum 27 April.
Terima kasih =)


Tuesday, April 17, 2012

Countdown BERSIH 3.0



p/s: Kebangkitan anak muda semakin terserlah, semakin mara, semakin membara
Syabas! ^_^

Friday, April 13, 2012

Karnival HaRUM 2012


Sempena Muzakarah Majlis Pengkajian Tauhid-Tasawuf
Se-Asia Tenggara Kali ke-2

12-15 April 2012 M
Masjid Negeri Shah Alam, Selangor



Tuesday, April 10, 2012

Tempahan Baju BERSIH 3.0 & Headband



COUNTDOWN TO 28 APRIL 2012!
BERSIH 3.0



Bismillah..
Tempahan baju BERSIH 3.0 kini dibuka untuk muslimin dan muslimat. 100 % cotton.

Baju BERSIH (berlengan pendek)
Saiz: S & M
Harga: RM25

 Hadapan


Baju BERSIH muslimah (berlengan panjang, labuh paras lutut)
Sais: M & L
Harga: RM40

Hadapan

Design hadapan

Headband
Harga: RM5



***********************************************

Sebarang tempahan, sila sertakan maklumat seperti berikut:
-Nama Penuh
-Saiz baju
-Kuantiti tempahan
-Alamat
-Nombor Telefon

Caj penghantaran:
RM5

Bank in ke akaun:
140 690 201 382 99 atas nama Suhaila binti Lukman
(Bank Islam)
p/s: Sila hantarkan REF bank-in dan jam berapa bank-in dibuat.
Simpan resit pembayaran bank in untk tujuan rujukan

Hantarkan maklumat anda ke nombor:
013-9976680 (Suhaila)
Atau melalui inbox Facebook:

Penghantaran akan dibuat sebelum 27 April.
Terima kasih =)

Friday, March 30, 2012

Buat Peserta GMJ


Teruskan memuji Allah S.W.T dan teruskan berselawat ke atas Nabi yang kita cintai Mohammad S.A.W.

Jangan lupa untuk mendoakan para sahabat baginda, ulama, auliya’ dan para solihin. Guru-guru kita seperti Imam Hasan al-Banna dan ibu bapa kita serta kaum keluarga dan sahabat handai, tidak wajar dilupai dalam setiap doa harian kita.

Selepas Hijrah, baginda dan para sahabatnya sentiasa berusaha membangunkan Madinah agar menjadi Negara yang menjadi contoh kepada alam. Negara Khalifah itu sangat penting bagi membuktikan itulah antara kemuncak dakwah dan risalah yang dibawa baginda S.A.W.

Walaupun setiap peperangan Badar, Uhud atau Khandak merupakan ibadah besar ketika itu, namun baginda memahami memberhenti dan mengelakkan peperangan akan memberi ruang yang lebih besar untuk membina Madinah dan meyebarluaskan dakwah mulia itu.

Lalu baginda memimpin para sahabat menongkah arus peperangan, kepada persiapan melaksanakan ibadah umrah ke Mekah pusat musuh utama ketika itu. Ini menempah pelbagai risiko.

Kebijaksanaan membuat musuh mengelabah, samada menghadapi rombongan Umrah dengan membunuh mereka atau membenarkan masuk, satu hikmah yang perlu kita pelajari.

Seluruh Semenanjung Tanah Arab akan mengutuk pemimpin Quraisy sekiranya mereka membunuh Nabi S.A.W dan para sahabat yang datang dalam keadaan berihram.

Di satu keadaan lain pula, seluruh Semenanjung Tanah Arab akan mentertawakan pemimpin Quraisy. Kerana, membenarkan mereka yang diperangi dan yang pernah dihalau dari halaman mereka itu kembali bebas masuk ke Mekah mengerjakan Umrah.

Kebijaksanaan ini pernah kami contohi dalam usaha Marvi Marmara membuka medan perjuangan di bumi Gaza. Memang kita tidak mampu mengawal kerajaan haram zionis itu. Tetapi Marvi Marmara telah membuka dan mencelikkan mata dunia untuk terus membantu Gaza.

Marvi Marmara telah membuka medan baru, untuk rakyat Malaysia. NGOnya dan pemerintahnya bersama-sama gigih membantu Gaza.

Kini giliran Masjidil Aqsa di Tebing Barat, Palestin. Kita seluruh rakyat melalui 4 Ngo besar Palestin: Aqsa Syarif, VPM, MAPIM dan ABIM beserta NGO-NGO lain mengirim 23 orang sukarelawan ke sana.

Pesanana saya buat mereka:

• Bersihkan niat anda. Anda ke sana untuk mewakili kami memasuki Masjidil Aqsa dalam keadaan aman dan damai. Anda bayangkan perasaan sahabat yang menyertai rombongan umrah sebelum perjanjian Hudaibiyah itu. Pastinya ada risiko. Tetapi ia penuh dengan hikmah.

• Pemergian anda adalah mewakili perjuangan untuk mengembalikan hak orang Islam melakukan Ibadah di Masjidil Aqsa dalam keadaan bumi Palestin bebas merdeka. Perjuangan untuk Masjidil Aqsa sejak dahulu lagi mendapat sokongan dari seluruh rakyat Malaysia termasuk DYMM Yang Dipertuan Agong serta seluruh Sultan-Sultan Tanah Melayu. Perdana Menteri Malaysia dan ahli kabinetnya. Menteri Besar dan ketua-Ketua Menteri Kerajaan Negeri, kakitangan kerajaan dan seluruh rakyat Malaysia.

• Pelbanyakkan solat hajat, membaca al-Quran, puasa, zikir dan doa. Antara tasbih yang saya pinta kepada beberapa kalangan anda yang sempat saya temui ialah:


سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ

• Saya yain pihak penganjur dan tuan rumah di Jordan telah berusaha dengan pelbagai cara untuk membawa anda masuk ke sana dengan aman. Dengar dan patuhi segala arahan mereka dengan baik.

• Sekiranya anda dibenarkan masuk ke Masjidil Aqsa, bersujud syukurlah kepada Allah S.W.T. Pacakkan “bendera” perjuangan kita di sana, tanda yang jutaan ummat Islam akan berbondong-bondong ke sana dalam keadaan Masjid itu merdeka bebas dari cengkapan pemerintah haram zionis Israel itu.

• Kemungkinan kedua, anda akan dihalang. Samada pemerintah Jordan tidak benarkan anda keluar melalui sempadannya atau Komando Israel menghalang anda masuk selepas anda melepasi sempadan Jordan. Ketika itu anda akan sedih, berdukacita dan marah. Rakamkan perasaan anda itu untuk dihebohkan ke seluruh dunia, bahawa anda dinafikan hak anda dan hak seluruh penduduk dunia.


Kami hanya menantikan dari anda dua perkara sahaja:

Kepulangan anda dengan selamat; dan kami dapat menyambut anda dengan merasakan basah dari peluh dan titisan air mata seorang pejuang

ATAU

Menghidu keharuman darah syuhada’ yang mengalir keluar dari jasad anda


Prof Madya Ustaz Hasanuddin Mohd Yunus
Pengasas dan Mantan Pengerusi Aqsa Syarif
Ahli Dewan Perwakilan Nasional Pertubuhan IKRAM Malaysia
Related Posts with Thumbnails