.:Ucapkanlah "ZIKRULLAH" tatkala melawat ke blog ini:.

Sunday, February 27, 2011

Freedom by Maher Zain



Live in
"MAHER ZAIN LIVE IN CONCERT 2011"

A song that comes from Maher's heart
He just created this song one week ago before concert.

-Fresh from the oven- ;)
Enjoy it!

p/s:
..Jangan lupa mendoakan saudara2 kita di Libya, Palestin dll yang dalam kesusahan..

Saturday, February 26, 2011

Maher Zain Live In Concert 2011


Alhamdulillah dengan izin Allah, penulis diberi kesempatan untuk hadir dan melihat sendiri konsert Maher Zain secara real dan live lagi tu. Actually penulis balik dari Terengganu ni pun sebab nak attend konsert ni, disamping ada beberapa agenda lain. Lagi pulak, penulis agent jual tiket bagi konsert Maher Zain ni, jadi penulis perlu serahkan tiket kepada pembeli. Kalau x, x masuklah mereka2 ni ke stadium tu. Hehe..

Maher Zain Live In Concert yang diadakan di Malawati Stadium, Shah Alam. Actually ini kali kedua penulis join konsert di stadium ni. Kali pertama dulu masa konsert Mahabbah GAZA. Itupun dah lama, pertengan tahun 2010. Time tu memang kat mana2 ada program berkaitan Palestin, penulis akan hadir.

Ok, Menggabugkan 3 international artist dalam konsert tersebut iaitu MAHERZAIN, MESUT KURTIS & IRFAN MAKKI. Dan artis Malaysia adalah INTEAM. Haa, bukan mudah nak jumpa 3 orang artis top ni sekaligus. Tambahan pula mereka ni giat menyanyikan lagu berunsur Dakwah dan membawa penyebarannya ke seluruh pelusuk. MasyaAllah.

Seawal jam 7.30malam penulis dah sampai sana sebab takut sesak. Terus penulis cari surau untuk solat dulu. Then, pada jam 7.45 pintu stadium dah dibuka untuk masuk. Kawasan kat luar tu ada karnival actually. Bermula pada hari khamis lagi. Pada hari Khamis, Maher Zain dahpun buat penampilan awal di stage dalam karnival tersebut. Seminggu sebelum konsert, Maher Zain dahpun berada di Malaysia. Nanti kita tengok pics okay..


Penampilan awal MZ di stage on carnival pd hari Khamis

8.30, VIP & VVIP serta penonton semua mengambil seat masing2. Dimulakan dengan penampilan dari kumpulan INTEAM dulu. Yelah, sebab INTEAM yang organize kan. Mestilah mereka ni nak ambik port jugak. Congrate INTEAM!

Next..? Predict what..? Haa.. After INTEAM, terus masuk IRFAN MAKKI on stage. Kenal IRFAN MAKKI kan? Siapalah tak kenal.. Nasheed artist, Dia merupakan songwriter juga. Irfan born in Pakistan & migrating to Canada. Tahu tak? He is sensitive songwriter with a humble stage presence. Gayanya di atas pentas bersahaja, tapi mempunyai suara yg mantap. Kalau nak tau, lagu Allahi Kiya Karo nyanyian Maher Zain tu, Urdu verse lyrics is by Irfan Makki.

Irfan Makki

After IRFAN MAKKI?? Siapa pula?? Haa.. yang ditunggu2 telah tiba. MAHER ZAIN! Music intro yang sangat gempak, gaya super star! Muncul je Maher Zain. Gemuruh bunyi dewan. Terus Maher Zain nyanyikan lagu Always Be There. Ok, Intro sikit pasal Maher Zain. Leaving behind a iluctrative career in he mainstream music in NY. He work with chart-topping artist Akon, Lady Gaga and the late Micheal Jackson. Hebat belaka kan.. Maher memilih untuk instead to make music which reflects his roots of being both European, Arab & Muslim.

Maher Zain

1st Musical Maher adalah diinspirasikan oleh ayahnya, who was singer himself & Maher got his 1st keyboard when he was only ten. Keluarga Maher moved to Sweden when Maher was only 8 and continued his schooling. And then he entered university & got a bachelor degree in Aeronautical Engineering. Ok, enough2.. Dats all.. Nak tau lagi, di luar courtlah.. hehe.

Dalam konsert ni, Maher zain telahpun mempersembahkan lebih daripada 12 buah lagu. For 1st round on stage, separuh lagu telah dipersembahkan. Begitu mantap sekali. Dan yang istimewanya, buat kali pertama Maher Zain menyampaikan lagu terbarunya iaitu FREEDOM di Malaysia secara exclusive!. Dah jadi my favourite song sekarang.

Seterusnya.. Siapa pulak ni..? Ok, after show Maher Zain, MESUT KURTIS pulak on stage. Terpegun sekejap penulis dengar lagunya. Mesut is now being called one of the biggest stars of nasheed and Islamic Music. Mesut ni merupakan kawan rapat dengan Maher Zain. Itu Maher Zainlah yang story.. hehe.. Antara lagu yang dipersembahkan Mesut adalah Beloved, Burdah, No One But Allah dan lain2 lagi.. Turut berduet dengan Maher Zain dalam lagu Subhanallah..


Maher Zain wif Mesut Kurtis dan kanak2..

2nd round, Maher Zain on stage pula. Kali ni lebih istimewa sebab Maher Zain menyanyikan lagu InsyaAllah dalam versi Malay. Great! Diselitkan dengan selingan apabila Maher menjemput beberapa orang kanak2 untuk menyanyi bersama, juga bersama Mesut Kurtis. Very closed!

Suasana dalam stadium. Disebabkan stadium ber’air-cond’.. So, lebih selesalah. Ditambah pulak kerusi yang empuk.. Bestlah layan kan. Hehe.. Stadium jadi meriah sebab penataran cahaya yang canggih dan gah. Sekali- skala lampu dipadamkan dan penonton masing2 nyalakan lampu handphone atau lighter.. Soo beautiful ^_^

Sepatutnya konsert ni berakhir jam 11 malam. Maher Zain dah habis lagu dah dipersembahkan. Tapi atas permintaan dan desakan yang bersorak sebut Maher!Maher!Maher!.. Maka, Maher Zain persembahkan bonus 4 buah lagu lagi, melayan permintaan penonton. So sweet I think.. 4 buah lagu yang terakhir member satu impak yang hebat dengan gayanya yang free style. Dari jam 11, jadilah jam 12 baru berakhir..

Kesimpulan penulis tentang konsert ni. Penulis boleh bagi rate 5 stars. Sebab? Sebelum show dimulakan, penganjur dah berpesan dan buat iklan supaya lelaki dan perempuan yang bukan mhrim tidak duduk sekali. Ok, bagus. Dan sebelum konsert dimulakan pun, dimulakan dengan mengingati Allah dahulu dan doa. Manakala setiap kali sebelum Maher Zain dan artis lain memulakan show setiap lagu, mereka akan mulakan dengan Basmalah dan memuji nama Allah.

Selain tu, setiap lagu yang dibawakan semuanya berkaitan mengingati kepada Pencipta (Allah) sambil diajak berzikir sekali. Maher Zain juga mendedikasikan lagu khas untuk saudara2 kita di Libya, Palestin yang ditindas sambil mendoakan mereka. Secara tidak langsung, ini akan mengajak semua penonton sama2 mengingati saudara2 kita di sana yang sedang dalam kesusahan. Perkiraan penulis, berhibur sambil berzikir. Pendek kata, semua yang ada dalam stadium tu dapat pahala dengan menyebut asma Allah setiap masa. Itulah mesej yang nak disampaikan dan satu input yang bernilai. Itu cara mereka berdakwah, menyebarkan kesempurnaan dan keindahan dan menceritakan kecantikan Islam melalui seni/ lagu.







Tuesday, February 15, 2011

Cerita di sebalik Kardinal (Paderi) Mesir menerima Islam..



04.30.05 (3:17 am)

Berikut adalah terjemahan dari bahasa Arab, syarahan audio yang disampaikan oleh bekas paderi Mesir yang bernama Abu Ishaq (Isaac) dalam sebuah gereja di Mesir. Saya amat berhutang budi kepada sahabat saya, Mustafa Ahrawi kerana sanggup menghabiskan masa selama beberapa jam membantu saya menterjemahkan ucapan ini dan semoga Allah membalas segala jasanya.

Abu Ishaq baru-baru ini telah memeluk Islam dan kisah dan tauladannya sepatutnya dijadikan inspirasi oleh seluruh umat Islam di seluruh dunia. Di mana dalam dunia pada hari ini, di saat seluruh umat Islam sedang terlena, tetapi masih terdapat orang yang masih bergelut dan berjuang untuk Islam dalam menghadapi bahawa yang diwujudkan oleh musuh-musuh Islam yang merupakan tragedi pada masa kini.

Di saat majoriti umat Islam yang mampu membuat perubahan, tiba tiba mendiamkan diri dengan tidak menghormati dan tidak mempercayai kaliber Abu Ishaq dan lain-lain dalam situasi sepertinya kekal di barisan hadapan agama Islam.

Tidakkah kita pernah diberitahu oleh al-quran,
"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib satu-satu kaum, kecuali kaum itu mengubah nasib dirinya sendiri."

Kemudian soalan yang seharusnya selepas itu ialah, bilakah setiap orang dari kita akan memulakan proses merubah diri kita sendiri? Mungkin dengan kehendak Allah dan kisah penyayangnya seperti di bawah ini, akan membantu setiap orang daripada kita merubah diri kita sendiri.

Dan Allah Maha Mengetahui

Kardinal (Padri) Abu Ishaq

Saya adalah ketua kepada Gereja Missinari Koptik Afrika Barat dan Asia. Saya bersyukur ke hadrat Allah kerana telah memeluk Islam. Saya tidak pernah terfikir untuk menjadi seorang muslim. Saya adalah musuh Islam yang terbesar. Sekali lagi saya bersyukur kepada Allah kerana telah mengIslamkan saya.

Setelah saya keletihan di setiap sudut untuk mencari kebenaran dan mencarinya di atas dan bawah dan apabila saya yakin bahawa Islamlah agama yang sebenar maka saya telah memeluk Islam.

Setelah saya mengkajinya secara mendalam kesemua kitab-kitab kristian, saya dapati nama Nabi (Muhammmad) SAW, walaupun ia tidak menyebut Muhammad atau Ahmed tetapi melalui maknanya: (al Muazzi pembawa berita gembira). Tetapi kenapa Saya menjadi muslim? Adakah saya menjadi muslim untuk mendapatkan kekayaan?

TIDAK! Kerana saya telah mendapat gaji sebanyak 3,000 (Mesir) dan dari gaji tersebut saya menghabiskan sebanyak 600 untuk hashish dan lain-lain, dadah serta alkohol. Saya juga tidak menjadi muslim untuk mengahwini wanita cantik, tetapi saya menjadi muslim kerana kesucian Islam dan kasih sayang dan keampunan dalam Islam. Saya menjadi Islam kerana kebenaran yang saya temui dan saya mengikutinya dan saya menyedari kepalsuan dan meninggalkannya.

Semenjak saya masih kanak-kanak di sekolah di 'Said, Mesir; kemudian di sekolah Ahad; kemudian di 'Koliya Lahut' (Kolej Jesus) di Beirut dan kemudian semasa saya membuat doktorate dalam bidang agama di Falkulti Theologi di universiti Kaherah; tidak pernah terdapat mata pelajaran atau kuliah yang diajar yang tidak pernah mengutuk Islam dan mengajar kita untuk membencinya.

Kami telah diajar untuk memiliki dua personaliti dan untuk menerima Jesus (Isa AS) adalah kambing hitam dan bahawa beliau mengampuni kesemua dosa kita dan kita mestilah percaya bahawa beliau adalah Tuhan, Anak Tuhan dan beliau maha berkuasa. Bahawa Tuhan tidak terpisah dari badan Jesus dan bahawa beliau adalah 'singa yang perkasa' yang mempertahankan keyakinan orang-orang kristian daripada keburukan moral dan pendustaan Islam.

Seseorang sepatutnya sentiasa menyoal diri sendiri (mengenai Tuhan) dalam keadaan yang jujur dan ikhlas, beliau juga sepatutnya sentiasa memikirkannya dengan bijaksana. Ini kerana pengetahuan yang kamu miliki (mengenai agama) dan kebenarann sebenar mengenainya mungkin amat berbeza. Sesiapa yang tidak mengetahui mengenai agamanya walaupun beliau mengetahui mengenai perkara lain adalah sia-sia dalam kehidupan ini.

Pengetahuan dikaitkan dengan pengetahuan terhadap Allah. Kita tidak pernah melihat Allah tetapi kita mempercayai-Nya, kita tidak pernah melihat Jesus tetapi kita telah mendengar ajarannya dan kesemua para nabi dan kita tidak pernah melihat Muhammad SAW tetapi kita telah mendengar ajarannya.

Semasa saya mula mempelajari kitab Testimen Baru dan kisah mengenai hubungan yang meragukan di dalamnya dan saya dapati bahawa ia amat tidak boleh diterima. Kami diberitahu untuk mempercayai bahawa al-Masih adalah Tuhan dan kami dilarang dari menyoal begitu banyak soalan.
Saya pernah melihat seorang saudara menyoal imam apa sahaja soalan yang beliau ada, bebas dan tidak terbatas, tetapi di dalam gereja kamu dilarang menyoal apa-apapun. Kamu hanya boleh mendengar. Di university pun, mereka menyatakan perkara yang sama, 'jangan soal, tapi hanya dengar'. Semua ini sering becanggah dengan kkefahaman saya. Saya sering berkata kepada mereka, bagaimana saya boleh mengajar orang lain sedangkan saya sendiri tidak memahaminya!

Semasa saya mula mempelajari Testimen Baru, ia adalah pada hari krismas. Alangkah indahnya hari tersebut! Sesiapa yang mahu menyaksikan krismas harus datang ke Mesir. Menjelang tengah malam, lampu digereja dipadamkan selama lima minit pada hari krismas, memberi isyarat bahawa kami bukan menuju kepada kegelapan tetapi dari kegelapan kepada cahaya (sebagaimana yang dilihat dari kelahiran Jesus).

Dan dalam masa lima minit tersebut
para remaja lelaki dan perempuan bercampur bebas di dalam gereja. Mereka tidak teragak-agak dalam pergaulan bebas dan mereka tidak pernah menghormati hakikat bahawa mereka sebenarnya berada di rumah Tuhan. Dari hari pertama sehingga hari ketujuh bulan Januari, berbagai-bagai acara keagamaan yang tidak masuk akal telah dijalankan. Mereka rukuk kepada idol (patung) yang terdapat pada pintu masuk gereja kerana setiap orang yang memasuki gereja hendaklah rukuk. Saya telah melihat ada juga beberapa orang Islam yang melakukannya hanya untuk menyertai perayaan hari krismas.

Dalam salah satu krismas semasa saya mengetuai
'Abbey Megirgis', seseorang telah datang untuk mengorbankan seekor biri-biri dan beliau meminta untuk menemui ketua Abbey. Pada ketika itu, sebagaimana adat telah dikelilingi oleh lain-lain padri dan saya menunjukkan diri dan memberitahu beliau bahawa sayalah ketua Abbey. Beliau telah meminta izin dari saya untuk mengorbankan biri-birinya di hadapan pintu Abbey (di mana terletaknya patung 'saint Megirgis') kerana beliau (saint Megirgis) telah memberinya Fatima. Saya tanya siapakah Fatima.

Beliau menjawab bahawa Fatima adalah anaknya dan bahawa isterinya tidak berupaya memperolehi anak selama 25 tahun sehingga beliau datang kepada Abbey dan
meminta 'saint Megirgis' agar menganugerahkannya seorang anak. Beliau berkata bahawa anak tersebut telah dilahirkan pada malam krismas.

Dan telah berlaku banyak kejadian seperti itu. Dan selepas saya mendengar kejadian tersebut saya sering mahu bertanya kepada seseorang yang lebih tinggi daripada saya, samada bishop atau kardinal mengenai kejadian tersebut.

Saya telah dilahirkan dalam sebuah kampung kristian di kelilingi oleh kampung kristian yan lain, yang mempunyai jumlah penduduk seramai 60,000 orang di mana tiada seorangpun yang beragama Islam!
Zaman remaja saya dihabiskan 100% kristian. Saya hidup dalam kufur (tidak beriman) dan syirik (menyekutukan Allah dengan yang lain).

Setiap kali kami ke gereja, mereka akan mengingatkan kami agar berhati-hati dan berwaspada terhadap umat Islam.
"Jangan bercampur dengan mereka", kata mereka; "Jangan makan bersama mereka", "berwaspadalah terhadap mereka". Saya sering berkata kepada diri sendiri, di manakah umat Islam yang sering dinyatakan kepada kami oleh padri agar berwaspada? Tiada seorangpun!

Umat Islam yang pertama yang saya lihat ialah semasa saya memasuki sekolah menengah. Mereka sering memisahkan seorang kristian dari seorang Islam di dalam kelas kami dan ada kalanya dari dalam diri saya, saya sering bertanya kenapakah kami diasingkan. Setiap kali saya bertanya padri soalan tersebut, beliau menjawab,
"berhati-hatilah dengan orang-orang Islam atau kamu tidak akan dapat memasuki syurga dan saya akan mengambil pengampunan Tuhan daripada kamu". Seolah-olah syurga berada ditangannya. Seolah-olah mereka yang menguasai siapa yang akan memasuki syurga dan siapa yang akan mereka tarik keluar!

Walau bagaimanapun
saya perlu mencari kebenaran, walau di mana sekalipun kebenaran itu berada, mungkin dalam agama Yahudi, Buddha atau jika ia berada dalam Islam dan saya terpaksa mengikuti Nabi Muhammad SAW. Dan jika saya tidak dapat mencari kebenaran tersebut saya bersedia untuk menjadi seorang atheis.

Setiap kali mereka melihat saya duduk bersama seorang Islam di sekolah, mereka akan datang dan memisahkan saya dari mereka.

Di universiti, apabila saya membawa kitab oleh Dr Ibrahim Khalil, seorang guru di Lahut (Kolej Jesus), agar saya dapat menyoal beliau mengenai pandangannya dalam kitab tersebut, saya diberitahu oleh padri bahawa beliau telah meninggal dunia (sebenarnya beliau telah memeluk Islam dan meninggalkan kolej tersebut).

Setiap perkara yang saya baca menyakinkan saya bahawa
hanya terdapat SATU Tuhan. Apabila saya membincangkannya dengan pelajar lain di kolej, padri memberi amaran kepada saya agar tidak membincangkan mengenai teori tersebut dengan orang lain.

Saya telah berkata kepada padri bahawa segala-gala yang mereka ajar kepada saya telah mempersiapkan saya untuk menjadi guru kepada skriptur tersebut. Saya berkata,
"bagaimana boleh saya mengajar di masa hadapan jika kamu tidak boleh memberi jawapan yang memuaskan terhadap soalan saya. Bagaimana jika sekiranya mereka menyoal soalan yang serupa yang saya soal kamu pada hari ini?"

Saya menyoal lagi, bolehkah guru mathematik mengajar math tanpa memahami subjeknya? Tetapi mereka tiada jawapan untuk itu. Mereka mahu saya menjadi seperti apa yang dinyatakan di dalam al-Quran, "seekor keldai yang membawa kitab." Apa yang perlu saya lakukan menurut mereka hanyalah
memberi keampunan kepada sesiapa sahaja yang mahukan pengampunan dan menerima bayaran dari mereka kerana melakukannya. Menurut mereka itu sahajalah yang perlu dilakukan, TIDAK KURANG DAN TIDAK LEBIH!

Pope (dari gereja koptik orthodox) memutuskan untuk menjadikan saya ketua kepada missionari di Afrika Barat. Sedangkan pada masa tersebut saya sendiri masih tercari-cari tentang kebenaran dan saya terlalu ingin untuk mencapainya.

Saya sentiasa tidak percaya kepada salib, ia tidak wujud dalam bible, dan saya amat mengetahui mengenainya sebelum saya membaca al-Quran lagi. Terdapat banyak perkara lagi seperti 'Mannut al-Masih', yang saya tidak tahu dari mana mereka datang dan kesemuanya adalah rekaan manusia. Saya memiliki buku dan skripnya, saya tahu!

Satu hari Pope sendiri telah memanggil saya dan saya telah diberitahu oleh pembantu saint (istilah yang digunakan untuk Pope) bahawa beliau telah memanggil saya tetapi bagi saya beliau bukanlah seorang saint!


TAKDIR YANG MENENTUKAN

Pope berkata, "Kami akan menghantar kamu ke Alexandria dan di sana terdapat orang Islam yang boleh kamu berbincang dengan mereka (iaitu untuk mengkristiankan mereka), dan boleh memujuk mereka". Saya terfikir kenapa mereka menghantar saya ke sana? Apa yang harus saya cakapkan kepada orang Islam
tersebut sedangkan saya sendiri tidak mengetahui mengenai agama saya sendiri! Ia seperti orang buta meminta seorang buta yang lain untuk menjelaskan mengenai satu-satu objek secara visual.

Saya menaiki keretapi dari Asyut ke Kaherah. Walau bagaimanapun apabila saya disayangi oleh Pope saya telah dihantarkan sebuah kereta khas tetapi tidak kali ini! Bersyukur kepada Allah kerana adakalanya sesuatu telah mengganggu perjalanan kita atau satu kesukaran dan suatu rahmat telah mengejutkan kamu. Kamu haruslah menyedari bahawa setiap orang mengenali seseorang yang lebih tinggi dari mereka (seperti bossnya dan sebagainya), tetapi di sana pasti terdapat orang yang lebih tinggi dari mereka semua, YANG MAHA TINGGI!

Jika anda mengasari orang yang di bawah anda, jaga-jagalah kerana akan ada orang yang akan mengasari anda (lebih-lebih lagi Allah). Tetapi malangnya semua ini berlaku jauh dari pandangan mata seseorang (yang menyebabkan mereka tidak menyedarinya) tetapi Allah melihat kesemuanya.

Semasa saya tiba di stesen Kaherah saya telah bertanyakan kereta (untuk membawa saya ke Alexandria). Tetapi saya diberitahu bahawa semua kereta telah digunakan oleh padri lain. Oleh itu saya telah ke perhentian bas dan menaiki bas bernombor 64.

Seorang pemuda menaiki bas tersebut dan membawa beberapa buku kecil. Beliau terus membahagi-bahagikan buku tersebut kepada semua penumpang dan
apabila sampai kepada saya beliau melepasi saya dan memberi buku tersebut kepada penumpang lain. Beliau dapat melihat bahawa saya seorang padri yang memakai pakaian serba hitam (dari kepala ke tumit dalam kain padri), dan ketika itu hati saya menjadi gelap dan kehidupan saya menjadi gelap!

Saya memanggil pemuda tersebut dan meminta satu buku dan beliau enggan memberinya. Beliau berkata, "buku ini bukan untuk kamu, padri" (apa yang dapat difahamkan bahawa di Mesir orang Islam tidak berdakwah kepada mereka yang bukan Islam atau sebaliknya). Tambahan pula, saya memakai salib emas pada dada saya yang besatnya lebih kurang 1/4 kilo. Tetapi saya terlalu inginkan buku yang berada ditangan pemuda tersebut. Seperti seseorang yang kelaparan dan mahukan makanan di tangan seseorang dan akan merebutnya.

Pemuda tersebut membenarkan penumpang menyimpan buku tersebut untuk dibaca di sepanjang perjalanan untuk harga hanya sebanyak 2 garsh (duit siling Mesir), atau mereka boleh menyerahkannya semula kepada pemuda tersebut. Saya merayu kepada pemuda tersebut dan bertanya kenapa beliau tidak mahu memberikan buku tersebut kepada saya. Pemuda tersebut mengumpul kesemua bukunya dan lari keluar dari bas. Saya bersumpah demi Allah, saya bersumpah demi Allah, saya bersumpah demi Allah, bahawa saya telah lupa siapa saya dan apa yang saya wakili.

Pemuda tersebut melarikan diri dan saya mengejarnya dari belakang. Orang ramai melihat kejadian tersebut yang begitu kelakar dan ketawa. Ketika itu pemuda tersebut telah terjatuh dan saya dapat menangkapnya. Saya memberinya 5 untuk buku tersebut. Pemuda tersebut mengambil wang dan berkata, "saya rasa untuk jumlah tersebut encik boleh mengambil kesemua buku ini".

Saya menyimpan buku tersebut dan meneruskan perjalanan saya ke Kathedral Abbasiyah (di Kaherah kerana beliau telah tertinggal bas) dan terus menuju ke bilik tetamu khas. Pada kebiasaannya apabila saya keletihan
saya perlu membaca bible dan apabila saya membaca bible saya dapat tidur dengan cepat. Tetapi kali ini, saya mahu membaca buku kecil ini, saya terfikir sendiri. Saya terfikir, adakah buku in akan membuat saya tidur atau terjaga.

Apa yang saya tidak sedar ialah dalam buku tersebut terdapat penawar bagi saya (di dalam hati saya).
Ini adalah kali pertama saya memegang buku Islam ditangan saya. Saya teruskan untuk membuka helaiannya. Saya telah membukanya yang bermula dari petikan ayat al-Quran. Ia berbunyi:

"1. Katakanlah: "Dia-lah Allah, Yang Maha Esa. 2. Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu. 3. Dia tiada beranak dan tidak pula diperanakkan, 4. dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia." [al-Ikhlas: 1 - 4]

Saya membacanya lagi dan lagi dan lagi
. Saya membacanya sehingga saya dapat mengingatnya di dalam hati. Ia terasa begitu manis. Saya merasa begitu aman di dalam.

Semasa saya membacanya lagi dan lagi salah seorang pegawai mengetuk pintu dan memanggil, Ya Abu Ishaq. Saya membuka pintu dan terkeluar perkataan
"Tuhan itu SATU!" Saya tidak tahu apa yang telah saya kata. Pegawai tersebut terkejut dan bertanya apa yang telah saya kata. Saya menjawab bahawa saya tidak berkata apa-apa!

Kami menuju ke kereta yang akan membawa saya ke Alexandria (akhirnya mereka mendapatkan satu kereta untuk saya). Saya bersumpah demi Allah, saya bersumpah demi Allah bahawa bermula dari saya menaiki kereta tersebut sehngga kami tiba di Alexandria, satu-satunya perkataan yang terkeluar dari lidah saya untuk sepanjang perjalanan selama 3 - 4 jam ialah:

"1. Katakanlah: "Dia-lah Allah, Yang Maha Esa. 2. Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu. 3. Dia tiada beranak dan tidak pula diperanakkan, 4. dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia." [al-Ikhlas: 1 - 4]

Apabila saya tiba di Alexandria, padri yang bertugas telah menyambut saya dengan cara yang paling sopan. Beliau telah diberitahu oleh Pope bahawa saya telah menjadi kes mental kerana saya mula menyoal soalan yang salah. Pope telah menelefonnya sebelum ini dan berkata bahawa "kita mempunyai seorang muslim di gereja".

Mereka mmenganggap saya sebagai seorang muslim. Tetapi kenapa mereka begitu membenci kepada muslim, saya menyoal diri sendiri, sedangkan kita sepatutnya memberitahu mereka mesej berkasih sayang kristian! Padri tersebut berkata, "kami mahu kamu berada dalam keadaan yang baik dan melupakan kesemua pemikiran yang karut."

Pada hari Ahad, kami bersembahyang di dalam Chapel. Tetapi
sembahyang di dalam gereja amat berbeza dengan bersembahyang di masjid. Di masjid, kamu akan melihat semua orang akan sama; Menteri kerajaan ataupun rakyat biasa, orang miskin atau kaya dan semua ini berdasarkan kepada hadith Nabi SAW:

"An Arab is not better than a non Arab nor a non Arab better than an Arab, everyone is from Adam and Adam was from dust"

Di dalam gereja, semakin banyak yang anda bayar, maka semakin hadapan anda berada di dalam pew. Yang pastinya, kesemua orang di dalam Islam setiap orang dari kita mempunyai bebanan dileher masing-masing (iaitu setiap sesuatu dicatat oleh malaikat), dan beliau bertanggungjawab di atas setiap dosanya. Tetapi di gereja, ceritanya amat berbeza, padri akan membaca untuk semua orang, dan yang lain akan "duduk dan bangun" menurut arahannya.

Jika padri mengangkat tangannya semua orang akan melakukannya juga, tetapi apa yang dibaca oleh padri, tiada siapa yang memahaminya. Beliau bersembahyang untuk mereka, beliau memaafkan mereka dan beliau adalah segala-galanya untuk mereka (dari segi kerohanian) dalam kehidupan ini.

Semasa saya memulakan tugas saya di Abbey, saya duduk di dalam kotak pengakuan untuk mendengar pengakuan. Suatu hari seorang wanit datang kepada saya untuk memohon keampunan. Dan apa yang telah saya lakukan
, saya telah mengambil hak Tuhan untuk diri saya sendiri. Saya menghulurkan tangan saya untuk mengampun orang lain tetapi saya lupa bahawa terdapat tangan yag mengatasi saya. Saya memaafkan orang lain sedangkan saya tidak tahu samada saya dimaafkan atau tidak. Saya memberi fatwa kepada orang dan saya tidak mengetahui bahawa terdapat orang yang lebih tinggi dalam alam ini.

Wanita tersebut tiba pada hari itu untuk meminta pengampunan kerana telah berzina sebanyak 3 kali dibeakang suaminya. Jadi sebagaimana yang pernah saya lakukan, saya meletakkan salib dimukanya, merahmatinya dan beliau memberikan 100 kepada saya. Sebaik sahaja saya menarik salib daripada mukanya dan menunggu eliau memberikan wang kepada saya, bibir saya seperti melekat dan saya tidak mampu untuk berkata-kata.

Semasa saya memandang ke hadapan saya, di belakang kerusi pengakuannya saya telah melihat satu tulisan daripada cahaya berwarna hijau:

"1. Katakanlah: "Dia-lah Allah, Yang Maha Esa. 2. Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu. 3. Dia tiada beranak dan tidak pula diperanakkan, 4. dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia." [al-Ikhlas: 1 - 4]

Saya melihat beliau menangis di luar dan saya sedang menangis di dalam (bahagian kotak pengakuan). Saya sedang menangis, saya telah memberi pengampunan kepada seseorang sedangkan saya tahu bahawa saya sendiri perlu diberi pengampunan.


Thursday, February 3, 2011

Tiket 'Maher Zain Live In Concert'


'MAHER ZAIN LIVE IN CONCERT’

Featuring:

MESUT KURTIS (Macedonia),

IRFAN MAKKI (Canada) &

INTEAM (Malaysia)

(Maher Zain akan persembahkan lebih daripada 12 buah lagu, InsyaAllah)

Yang akan berlangsung pada:

25 Februari, 8:30pm - 26 Februari, 8:30pm

Bertempat di:

Stadium Melawati Shah Alam

Tiket berharga:

RM297 | RM253 | RM203 | RM103 | RM53.

****

Untuk dapatkan tiket, boleh terus hubungi saya di:

013-9976680 (Suhaila)

[Sila sertakan nama penuh & nombor telefon]

* Children under 3 years old (hold on the lap of parents) is allowed
for FREE ENTRANCE. (No seat is provided)

Tempat terhad. Siapa cepat dia dapat.




Juga diadakan Karnival "Maher Zain Live In Concert"

Wednesday, February 2, 2011

It's Snow Time!


Malaysia bersaljikah? Atau Ummul Syaukatul Suhaila fly ke oversea? Macam2 persoalan timbul bila sebut je ‘snow’ ni kan. Belum pernah Malaysia turun salji kan. Hujan batu adala. X mungkin. Kalau mungkin pun, itu semua kuasa Allah maha Besar. Kun fa yakun, maka berlakulah. Ummul Syaukatu Suhaila ke oversea ke..? Xmungkin juga.. Baru je balik dari oversea, takkan nak fly lagi kan. Macam rumah ni tempat transit plak if fly ke oversea lagi.


Banyak betul persaoalan. Ok2. Sebenarnya macam ni. Semasa penulis dalam program Delegasi Muamalat, ada dalam planning peserta nak ke i-City. Memandangkan ramai yang belum pergi dan teringin nak tengok kecantikan limpahan cahaya pada waktu malam. Maka green light lah ke i-City. Dua buah bas bertolak menuju ke sana dengan bilangan orang sebanyak 52 orang. Itu semua peserta Delegasi. Actually, i-City is known as the city of digital lights. It is recognised at the first lightscape tourism destination in Malaysia wif state of the art LED technology showcase.


Sampai sana, penulis masuk dalam. Tak jalan2 di luar sebab sebelum ni dah penah datang dan dah puas berjalan di kawasan luar. Masuk2 je dalam, penulis sampak sign ‘snow’.. hehe.. Tanpa berlengah, penulis terus tanya bout tiket dan ajak kawan2 masuk join. Yang ke sana 52 orang, tapi yang masuk dalam kawasan salji tu hanya 6 orang je termasuk penulis. Maybe sebab berbayar kot. So, tiket pun dibeli. Dengan soronoknya kami melangkah masuk. Pintu nak masuk macam pintu peti ais, kedap udara. Baru nak melangkah masu, kaki x rapat ke ais lagi tu, dah terketar2 kesejukan.. hihi.. Lucu plak rase.


Bila masuk explore kat dalam. Tak sampai 5 minit kaki dah mula rasa kebas sebab snow masuk dalam kasut. Masuk minit ke 10, tangan pulak dah kebas. Pegang apa pun x terasa. Lepas tu, pipi pun dah mula kebaslah. Macam mana x kebasnya, suhu di sana berada di paras -5! Sebab itulah ukiran ais takkan cair. Tengokla suhunya berapa kan. Rasanya dalam freezer pun x sejuk macam tu kot.. hehe..


Apa istimewanya..? Alkisahnya tentang snow di sini Nak rasa salji macam mana, tak perlu menggunakan kos yang banyak untuk ke oversea. Boleh rasa di sini. Tiket tidaklah mahal manapun. Boleh tahanla. Ok, .. Jom penulis cerita serba sedikit apa yang penulis tahu.


Di i-City ni mempunyai kawasan khas untuk salji yang gah dan luas serta unik kerana menggunakan teknologi dari Korea dan tenaga pakar dari China untuk menghasilkan salji. Setahu penulis, kos semua ni menelan perbelanjaan sebanyak 10 juta ok. 10 juta!


Salji dari KOREA.. Terlalu banyak jurang perbezaan dengan salji tiruan yang mungkin pernah dirasai sebelum ini, salji yang menyelubungi Snow Walk di i-City ini adalah 90 peratus menyamai salji semulajadi. Hal ini diakui Pengarah Syarikat BK Korea, Ki-Choon Lee yang baru2 ni terbang ke Malaysia untuk meninjau kawasan Snow Walk untuk melihat sendiri penghasilannya. Jadi, tidak perlu khuatir. Pasti readers berpuas hati jika ke sana..


Sebelum ini, kalau kita pegang salji tiruan sekalipun, terasa kekasaran ais tersebut. Tapi ini tidak, salji ini lebih halus, lembut dan ringan. Salji bertekstur kasar dan keras lebih sesuai untuk permainan luncur salji. Sebanyak tiga buah mesin khas yang dibawa masuk dari Negara luar dan mesin tersebut mampu menghasilkan 1.2 hingga 1.5 tan salji segera dalam sehari. Hebat kan..


Masuk dalam tu, salji sahaja ke semata-mata? Tidak, ada lagi yang menarik. Terdapat ukiran ais pelbagai bentuk yang mendapat sentuhan kreatif daripada pakar pasukan pengukir ais dari Harbin, China. Mereka berkampung di Malaysia selama dua bulan semata2 untuk menghasilkan ukiran ais.


Selain tu, dalam tu juga boleh main macam2 permain. Luncur ais juga disediakan. Pendek kata, berpuas hatilah. Ok, dah penat story.. Biar gambar2 bercerita pulak..








Jom ke i-City! (8_^)

Tuesday, February 1, 2011

Delegasi Muamalat


Alhamdulillah dengan izin Allah penulis serta sahabat2 yang lain berjaya menamatkan program rasmi Delegasi Muamalat yang berlangsung selama 3 hari 2 malam iaitu pada 26 Jan till 28 Jan 2011.


Program ini dibuat berdasarkan atas keprihatinan mahasiswa
Uni SZA terhadap tahap keperluan pendedahan tentang bagaimana sesebuah jabatan atau organisasi itu diatur dan ditadbir urus. Lawatan bertujuan memberi pendedahan kepada mahasiswa tentang struktur pentadbiran sesebuah organisasi. Lawatan ini juga bertujuan untuk memberi motivasi dan gambaran kepada pelajar tentang susur galur sesebuah jabatan atau organisasi. Masalah kurang pengalaman dan pendedahan, tidak tahu serta kurang yakin dalam menjalankan sesuatu gerak kerja menjadi salah satu masalah dan punca segelintir mahasiswa menganggur pada hari ini. Sehubungan itu, inisiatif ini diambil bagi mengadakan program bermanfaat ini untuk membantu dan mendedahkan mahasiswa Jabatan Syariah yang mengikuti kursus- kursus diambil semasa sesi pengajian mereka di UniSZA.


26 Januari 2011


Hari pertama, kami sampai di
Masjid Besi yang terletak di Putrajaya pada jam 6 pagi. Untuk pengetahuan, keseluruhan masjid ini dibina daripada besi, sebab itulah dinamakan masjid besi. Selesai solat, kendiri dan makan. Tidak melepaskan peluang, kami buatla sesi fotografi SDN BHD di area tasik situ.


Sekitar Masjid Besi

Then, disebabkan masa awal lagi kami menuju ke
Masjid Putrajaya dulu. Haa.. Di sana ada satu story menarik tau. Kebetulan masa kami pergi tu ada pelancong asing dari Beijing, China. Kami turun je dari bas, terus pelancong tersebut datang ke arah kami untuk bergambar bersama. Tiba2 rasa macam artis la pulak.. hehe.. Mereka tidak pandai berbahasa Melayu dan tidak juga pandai berbahasa Inggeris. Bahasa Inggeris pun boleh sikit2 je. Jadi, agak susah untuk berinteraksi. Nasib baikla bahasa Mandarin penulis bolehla faham sikit2..


Masjid Putrajaya, bersama pelancong asing
from Beijng, China.

Jam 9, kami bertolak ke Mahkamah Syariah. Masuk ke sana jam 9.30. Di sana kami diberi sedikit takklimat di bilik khas. Tiba2 rasa macam lawyer pulak.. hehe. After taklimat, kami dibawa ke kamar perbicaraan. Di mana, ketika itu sedang berlangsungnya perbicaraan kes nikah dan terdapat 10 kes dijalankan pada hari tersebut. Dah nama pun mahkamah syariah kan, mestilah segala kesnya berkaitan dengan hukum hakam syariah dan di sini orang selain daripada agama Islam tidak dibicarakan. Itu di luar bidang kuasa Mahkamah. After perbicaraan habis, kami berpeluang bersembang sebentar bersama hakim dalam court. Menarik! Bukan senang nak dapat peluang macam ni. Beramah mesra dengan hakim dalam court, siap gelak2 lagi.

Tengah hari kami ke food court yang terletak di Presint 17. Dan jam 2.30 kami melawat ke Istana Kehakiman (Palace Of Justice) pula. Actually ini dah kali ke-3 penulis datang ke Istana Kehakiman ni. Seperti biasa, di sini kami dibawa melawat ke court iaitu adanya Mahkamah Persekutuan dan Mahkamah Rayuan. Ketika kami di sana, kedua2 kamar ini sedang berlangsungnya perbicaraan kes. Jadi, sempatla kami lihat sekejap.


Istana Kehakiman

Kemudian kami dibawa
ke Perpustakaan khas. Perpusatakaan ini menjadi tempat rujukan utama para Hakim, Majistret dan lain2 untuk meneliti sesuatu kes. After that, kami ke muzium. Di sini, kami dapat melihat pelbagai barangan berharga yang digunakan dalam arena kehakiman. Sangat menarik! Keseluruhan binaan bangunan ini adalah dari seni reka Moor. Memang berkonsepkan macam Istana lah. Habis lawatan, kami ke UKM untuk check-in di penginapan kami yang telah ditempah.


Perpustakaan dan sekitar Istana Kehakiman

Sebelah malam pula, kami diundang oleh pihak tertentu untuk makan malam. Makan malam tersebut dibuat di masjid. Setibanya di sana, kami disambut meriah oleh orang2 masjid di sana. Memang rasa terharu lah jugak dan berpuas hati even sepanjang perjalanan terdapat sedikit kesulitan. Then kami terus ke i-City.. Iaitu bandar yang dilimpahi cahaya. Sampai di sana, penulis baru teringat ada salji. Terus penulis ajak kawan2 penulis beli tiket untuk main salji.. Ok, bab salji ni kite story dalam next entry ye. Hehe

27 Januari 2011

Agenda ke Bank Negara Malaysia (BNM). Sepatutnya kami perlu berada di sana jam 9.30 pagi. Tapi disebabkan kesesakan jalan yang sangat teruk, kami tiba di sana jam 10.30. 1 jam lari time kan. Kesian pegawai di sana yang telah menunggu kami. Kami terus dibawa ke auditorium khas untuk sesi taklimat. After that kami dibawa untuk melawat kawasan sekitar BNM tersebut., Penulis pulak pergi mencari buku dengan kawan penulis.


Bersama my Lecture;
Bank Negara Malaysia

Sebelah petangnya pula, seperti yang dirancangm, kami terus bertolak ke
Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM) yang terletak di Bangi. Merisaukan keadaan sesak, sebab itulah kami bertolak awal ke sana. Teruja bila sampai.. Kami disambut begitu mesra. Sepanjang jalan kami ada pegawai pengiring sampaila ke bilik conference. Siap ada cameraman lagi. Selesai taklimat dan sesi ramah mesra serta soal jawab, kami dihidangkan sedikit jamuan dan dibawa melawat ke kawasan di sekitar ILIM sambil diberi penerangan. Sehinggakan setiap segenap penjuru pejabat kami dibawa masuk. Beramah mesra dengan semua pekerja di situ.



Readers nak tahu sesuatu? Di sini, setiap pagi semua pekerja diwajibkan bertadarus dan berusrah dahulu sebelum memulakan kerja, siap ada bilik khas untuk bertadarus. MasyaAllah. Bagus dan seronok kan bekerja macam tu. Bekerja dalam mencari keredhaan Allah, penuh keberkatan. Mereka juga mengamalkan system ‘5S’.Di mana, sistem ini telah diamalkan di Jepun dan terbukti keberkesanannya. Memudahkan kerja dan kira penulis ia adalah satu sistem yang bagus serta teratur. Berakhir dengan sesi bergambar sepuasnya, kami pun bertolak pulang dengan satu kepuasan.

Malamnya pula, kami ke
Satay Kajang untuk dinner. Hanya satu bas sahaja yang keluar malam itu sebab sebahagiannya lagi x join. So enjoy. Puas dapat makan la.. hehe..

28 Januari 2011

Pagi 28 Januari ni kami perlu berkemas dan membawa semua barang keluar dari UKM sebab semalam adalah hari terakhir kami menginap. Alhamdulillah kami dapat bersiap awal dan ada masa masih berbaki sebelum kami ke ILKAP. Memandangkan waktu masih awal, kami mencari 1 tempat untuk breakfast dulu. Penulis pekena koko panas pagi tu, memang sedaplah. Sejuk2 cuaca, pekena koko panas kan. Kebetulan pulak restoran bersebelahan tu adalah restoran milik Shamsul Ghau Ghau. Memang ramailah yang makan kat area situ.


ILKAP

Then, kami terus bertolak ke Institut Latihan Kehakiman dan Perundangan (ILKAP). Sekali lagi kejutan yang membuatkan kami teruja. Kami disambut meriah juga. Luar dari jangkaan kami. Kami diiringi ke dewan khas untuk sesi taklimat rasmi. Seterusnya kami dibawa perpustakaan khas ILKAP, melihat kawasan di sekitar ILKAP. Then, kami dibawa ke dewan makan khas. Persembahan dewan makan di sana seolah macam berada di hotel. Siap ada pelayan dan berhawa dingin. Biasanya dewan ini dihadiri oleh para hakim dan pegawai2 tertentu. Selesalah.

Satu perkara yang boleh dikatakan lucu jugakla bila terkenangkan. Sepanjang program tersebut penulis dipanggil dengan gelaran ‘puan’ oleh kawan2 penulis, Kenapa jadi macam tu? Sebab masa ucapan penghargaan, pengarah jabatan menyebut penulis sebagai puan dan sebagai pensyarah pengiring. Pensyarah pengiring hanya dua orang sahaja. Entah macam mana penulis termasuk sekali. Then, satu tempat tu masa ucapan penghormatan, mc majlis sebut nama penulis sebagai ‘Puan Siti’. Nama penulis tidak ada ‘siti’.. So, wujudlah pula gelaran baru dalam kalangan kawan2 penulis iaitu ‘Puan Siti’. Oh, sangat nakal guys menyakat penulis! Itulah kawan2 penulis. Ceria. Dah rasa macam keluarga sendiri.


Hari terakhir dan petang yang terakhir. Kami
ke KLCC untuk bawa peserta2 berjalan2 di sekitar KL. 2 jam di sana. Berjalan2, shopping dan makan. Then terus bertolak balik. Parent penulis ambik penulis di The Mall. Itulah perhentian terakhir kami sebelum bas tersebut bertolak ke Terengganu. Penulis drop di perhentian terakhir sebab penulis bertanggungjawab terhadap semua peserta. Risau takut berlaku sesuatu atas peserta.

Done! Alhamdulillah semua selamat dan selesai. Thanks to Allah mengizinkan program ini berjalan dengan baik dan terlaksana.

Related Posts with Thumbnails