.:Ucapkanlah "ZIKRULLAH" tatkala melawat ke blog ini:.

Saturday, September 25, 2010

Banyak yang tersurat dari pengalaman..


Mentari pagi terbit membawa seribu pancaran hikmah.. Bayu petang membawa angin kedamaian dalam jiwa.. Cahaya bulan yang terang di kala malam melahirkan seribu ketenangan dan kesyukuran dalam hati..

Hati berbisik.. 'Allah.. Apa yang berlaku padaku hari ini'..
'Apa yang aku perloleh'..
'Apa hikmah daripadaMu'..

Dalam keadaan yang terasa kekurangan masa, kesempitan yang sering menghimpit.. Pelbagai perkara melanda diri. Sehinggakan kurangnya masa untuk diri. Usaha dan terus berusaha menggapai apa yang diimpikan. Dalam usaha pasti ada kesukaran sebagai wadah menguji kesabaran daripada Maha Pencipta.

Pengalaman.. Naik turun. Naik turun semata2 untuk berjumpa dengan YB. Hari pertama mungkin bukan rezeki kami. Hanya dapat berjumpa setiausahanya. Puas mencari, puas bertanya. Almaklumla kami bukanlah orang Terengganu. Hanya menumpang belajar di sini. Jadi, kurang arif tentang tempat. Ok, masuk bilik sana, masuk bilik sini. Tiada rezeki. Hari kedua akhirnya dapat bersua dan menyampaikan juga hajat walaupun tidak sesempurna.

Seharian suntuk berada di town, lewat petang baru balik.. Sehingga rasa pening + loya + longlai.. masih naik turun pejabat YB, MB. Berusaha untuk tidak berputus asa. Mencari pula manager2 bank. Kurang arif juga lokasi2 bank di Terengganu ni sebab ada bank yang telah berpindah. Akhirnya dapat jua kami temui. Alhamdulillah Allah permudah kerja bila berurusan dengan seorang yang peramah dan tidak straight. Memandangkan kami ke sana dengan berpakaian korporat, membawa imej Kelab Astronomi bersama.. Ditanya pula pada kami tentang kaedah melihat anak bulan, pengalaman dan pengetahuan kami. Memang rasa teruji.

Alhamdulillah kami boleh jelaskan dengan baik dan sama berbincang. Kesimpulan yang penulis dapat dari sini, bila kita menyertai sesuatu kelab, bukan bermakna menyertai sahaja semata2 untuk mendapatkan sijil, tapi menyertai demi ilmu, itu yang paling penting. Buktinya, dah diceritakan di atas tadi. Bila kita keluar berjumpa dengan masyarakat luar, pasti mereka akan bertanya apa yang kita perolehi dengan menyertai kelab tersebut dan pastinya ada soalan2 yang memerangkap.

Dalam keadaan focus dengan perihal program dan kelab, penulis sedar penulis juga ada tanggungjawab terhadap diri dan yang utama terhadap keluarga yang pastinya sentiasa di hati penulis. Tanggungjawab pada pelajaran. pada adik2 yang di bawah pemantauan penulis. Semua peru dilakukan dalam 1 masa.

Kekagetan kerana sedikit alpa sejak kebelakanan ini. Penulis luangkan masa untuk diri dan keluarga juga. Ok, semalam penulis dah booking flight untuk balik ke teratak keluarga. Tapi terjadi juga kekhilafan di situ. Tiket flight ditempah dua kali dan kena buat pembayaran dua kali! Pada hemat penulis ini berlaku ralat dalam sistem online dari syarikat 'dot' tersebut. Bila penulis contact pihak sana, tiada yang memberi jawapan.. Pasrah dan membiarkan tiket tersebut burn. Nak gantikan orang x boleh sebab waktu check ini sure kena guna ic.. Agak terkilan kena double payment.

Kesimpulan dari hal tersebut, semua yang ada dan wujud atas dunia tidak sempurna. Tidak boleh mengharap sepenuhnya pada sesuatu. Pastinya setiap yang berlaku ada hikmah kan. Ini mengajar penulis untuk lebih berhati2 juga dengan kemudahan teknologi yang serba canggih sekarang.

Sebelah malam, jamuan hari raya wif Kelab Astronomi Alhamdulillah di sini penulis melampiaskan penat dengan exc02 kelab.. So enjoy. Makan + borak.. sambil melayan lagu raya. Oh! masih terasa suasana raya dan criuzly merindukan keluarga di rumah.. Sangat rindu! Terpaksa mengabaikan kerinduan tersebut. Inilah adat orang menuntut ilmu. After jamuan, penulis terus mempengerusikn mesyuarat untuk mendegar laporan dari exco masing2.

After this tindakan dalam jadual. Ada 4 jamuan raya lagi --> Meeting wif pengerusi NGO2 Palestin --> Merangka konsep konsert --> test usul fiqh --> Assignment --> Tesis --> Urusan adik di Solo -> Planning menziarahi adik di Solo, Indonesia --> Survey skop pemasaran buku --> Penulisan buku --> Online meeting wif penerbit.. Ya tuhanku.. Permudahkan dan lancarkan segalanya..

Kesimpulan dari semua yang penulis hadapi selama ini.. Di sinilah medan penulis belajar erti berdikari dan segala keputusan perlu diambil sendiri.. Perlu bijak merancang segalanya agar tidak ada yang terlepas serta menyesal kelak. Kadang apa yang kita merancang tidak menjadi kerana kita hanya merancang, Allah yang menentukan. Perlu bersedia dan melapangkan hati menerima segala kemungkinan yang berlaku. Di sini lah mengajar penulis mengenal erti sebuah ketabahan. Bila berurusan tidak perlu dalam keadaan beremosi, bila beremosi, segala masalah tidak akan selesai.. Malah menjadi bertambah buruk. Penulis yakin, bila penulis keluar kelak pastinya kehidupan di luar lebih mencabar dari sekarang.

Allah lebih mengenal dan arif tentang hambaNya. Justeru segala permohonan harus dipanjatkan kepada Allah Rabbul ' izzati. Segalanya datang daripada Allah. Keizinan berlaku sesuatu juga adalah dengan izin Allah. Setiap yang berlaku pasti bersebab dan hanya Allah yang mengetahui kesan kepada sesuatu.

~Mehnah kehidupan yang tidak pernah terhenti~
Lega dapat melepaskan segalanya melalui penulisan~ Blog menjadi mangsa..

0 comments:

Related Posts with Thumbnails