.:Ucapkanlah "ZIKRULLAH" tatkala melawat ke blog ini:.

Monday, September 6, 2010

Cer Majlis Berbuka Puasa


Alhamdulillha semalam berjaya melaksanakan segala hajat kami sekeluarga.. Majlis berbuka puasa, buat sekali dengan tahlil, doa kesyukuran dan sempena hari lahir penulis. Pakej la kiranya. Sebenarnya penulis yg bagi idea ni masa penulis di Universiti lagi, sebelum balik penulis dah call parent maklumkan perkara ni..Penulis berhajat sangat mintak parent buat majlis berbuka puasa beramai2 dan solat tarawikh berjamaah di rumah.. Then parent pulak yg tambah2 plan asal buat sekali dgn tahlil dan hari lahir.. Go on je lah.. Dan yang sebenarnya jugak hajat besar penulis suarakan pada parent penulis nak jemput anak2 yatim datang sekali dalam majlis tu.. Tapi bila check jadual anak2 yatim yg dekat dgn area rumah penulis, jadual mereka penuh untuk petang tu.. Jadi, terpaksa membatalkan hajat.. Agak sedih jugakla impian x tercapai.. Mgkin ada hikmah yang Allah aturkan..

Ok.. Pagi2 lagi after subuh penulis dan my mum dah masuk dapur.. Almaklumla nak masak untuk kenduri, kalau x start awal, xsempatla jawabnye.. Yang masak pulak hanya kami berdua.. Nak tempah makanan? Oh Tidak mungkin begitu.. Sebab kalau tempah macam xde nikmat buat kenduri. Kemeriahan kurang. Then agak petang sikit barula kazen2 yang lelaki datang membantu dan x kurang jugak mengacau di dapur… Jadi, penulis gunakan segala kuasa veto yang ada unutk mengerahkan kazen2 yang ada pergi ke kedai mencari barang yang masih kekurangan.. hehe.. Rasanya tidakla kejam mana kan..

Jam 6 makanan dah mula dihidangkan.. Jiran2 pulak masing2 dah bagi makanan sebagai buah tambahan.. Actually jiran2 kat sini dah macam keluarga sendiri. Tiap kali buat kenduri mesti akan ada 1 atau 2 menu dari setiap rumah. Kalau xde menu, mereka akan datang membantu dari awal sampai habis. Pernah sekali kami buat family day untuk jiran, jiran sebelah rumah penulis support hadiah sampai bernilai ratusan ringgit dan berbelas hamper. Bab duit, bab nak tolong, mereka tidak berkira langsung. Sayang sangat jiran2 di sini.

Jam 6.30 orang dah mula memenuhi kawasan rumah. Akhirnya pada jam 6.45, majlis pun bermula. Dan Alhamdulillah kami semua dapat sama2 berbuka puasa sekali berjamaah. Sangat meriah. Asalnya family penulis target buat biasa2 je, tapi sambutan sangat menggalakkan dan orang pun ramai. Jadi, ada la kena buat tambahan makanan.

Apa yang menjadi kenangan manis bagi penulis pada hari ini adalah dapat berjumpa dengan kawan lama yang sekian lama x bertemu.. Rindu rasa. Kebetulan pulak anak kepada kawan ayah yang sememangnya seorang yang over peramah ada, jadi semua tu menceriakan keadaan. Rancak berborak dengan sahabat2.. Sekali dengan makcik2 join berborak sekali dengan kami. Best bila bergaul dengan orang2 yang lebih tua dari kita ni.

Alhamdulillah majlis berakhir jam 11 malam.. Sangat berpuas hati sebab ramai yang datang dan ramai yang menyapa bertanya khabar, makanan pun habis.. Jadi senang nak membasuh semua.. hihi.. Bila semua dah balik, kami pun terlentok keletihan masing2.. Tambah penulis n my mum.. Dari pagi sampai malam kat dapur je siapkan makanan. Walaupun penat, sangat gembira dan tenang bila dapat realisasikan impian nak buat majlis macam ni. InsyaAllah akan diteruskan setiap tahun.

Segala keizinan perancangan adalah daripada Allah yang Maha Esa.. Terima kasih Tuhan yang menjadikan segalanya atas kehendakMu. Tanpa bantuanMu, tidak mungkin segala yang dirancang berlaku. Sesungguhnya Engkau Maha Mendengar, Mengetahui dan Memahami..

Daripada Zaid bin Khalid al-Juhhani r.a,. daripada Nabi SAW sabdanya, “Sesiapa yang memberi makan (berbuka) kepada orang yang berpuasa, ia akan mendapat pahala seperti orang yang berpuasa itu dan pahala orang yang berpuasa itu tidak berkurangan walau sedikitpun”.

Huraian Hadis:


1. Umat Islam yang berpuasa Ramadhan digalakkan melakukan amal soleh sebanyak mungkin seperti bersedekah, menolong orang yang susah, memberi atau menjamu makanan bagi orang yang berpuasa dan sebagainya kerana sedekah yang paling afdhal ialah bersedekah di bulan yang mulia iaitu di bulan Ramadhan.

2. Islam merupakan agama yang sangat menitikberatkan keharmonian dan kesejahteraan masyarakat. Oleh itu segala perkara yang dapat melahirkan persefahaman, kasih sayang dan hormat menghormati di antara satu sama lain tidak pernah diabaikan

2 comments:

pa said...

pa> aslmkm, kt cni xmau komen ape2, just nk ucpkn tme kasih kt su pas2 nk btaw puding tu sdap btol r....tp bla nk bkongsi resipi plk?

Ummul Syaukatul Suhaila said...

Wkumsalam pa.. Same2..=) Puding tu ye.. thanks kalo kate sedap.. hehe.. Nanti su bagi resepi.. Tengokla samada su publish kat blog atau kat pm ye.. wait la ea..

Related Posts with Thumbnails