.:Ucapkanlah "ZIKRULLAH" tatkala melawat ke blog ini:.

Sunday, March 28, 2010

Family Day persatuan an-Nisa’..



Tujuan asal penulis balik rumah ni sebab plan nak ke Solo, Indonesia.. Tapi, plan dah berubah di akhir waktu.. So, bile dapat tau ade pesta buku antarabangsa, penulis balik dengan target utama semata2 nak ke PWTC je.. Then, xsangka pula parent gtau yg dorang sendiri akan anjurkan satu majlis, disusuli pulak dengan family day bersama jiran2 di sini.. Bile dengar je, penulis tidak bercadang untuk join mane2 sukan.. sebab hajat nak berehat sepuasnye dan penulis sendiri gtau parent xnak join sukan dan xnak jadi mc majlis..

Pagi tu, seawal jam 4.30 pagi kami mula masak.. Berdua je.. Penulis n my mum.. Masak untuk breakfast pagi tu sebab pagi tu semua jiran2 akan datang breakfast di rumah penulis.. Tepat jam 6.45pg, semua dah siap hidangan dan dah tersusun di laman rumah.. Jam 7 pagi, orang mula datang..Sesape yg nak pegi keje pagi tu, semua kene tahan dulu, suruh b’fast sebelum pegi.. hehe, macam polis trafik pulak main tahan2 orang dalam kete..

Then gotong untuk masak tengahri pulak.. Meriah sungguh.. Tapi sungguh spoiled la.. Time tu penulis pulak yg sakit kepala tibe2.. So, stuck la kat situ, kene berhenti dan diarah oleh my dad and mum suro naik tido dulu kejap.. Hmm… No choice bile da jadi camtu.. Seharusnya bersyukur dikurniakan sakit.. Dalam keadaan meriah macam tu sungguh senang untuk alpa seketika pada Allah.. Allah masih sayang pada hambaNya bila Dia sendiri yang memberikan amaran secara lembut.. Itulah yg dinamakan ‘jentikan kasih sayang Allah’.. Sedikit muhasabah bersama..

Alamak, terceloteh panjangla pulak.. hehe.. ok, berbalik pada topik asal.. After masak untuk lunch dan diselitkan juga dengan tahlil.. Alhamdulillah semua selesai.. Disusuli pula dengan meeting persatuan an-Nisa’ bagi pembubaran dan pelantikan organisasi baru.. Pada jam 3.15 petang, barula dimulakan acara sukan di padang yang berhampiran..

Sukan dah mula. Di padang. Tapi….. Penulis masih lagi dalam bilik.. x nak.. x nak pegi.. Mood nak bersukan down hari tu.. Yg parent pulak dah semangat.. Tapi syarat, kalau penulis x pegi, dorang pn xnak pegi.. Dah dipujuk2 oleh parent, aduhai.. langkah jugakla kaki ni.. Fikir2 balik, xpela.. demi adik2 n parent.. Smpai sane tengok anak2 kecil dah start main.. Isi air dlm btl, lari dlm guni, jalan atas tmpurung, tiup belon dan cari harta kaun.. Tu kategori untuk budak2.. Best pulak tengok gelagat budak2 ni.. hehe.. terhibur seketika..

Mase untuk permainan dewasa dan remaja.. Oh tidak! Waktu ni la penulis nak larii.. Tapi diserbu dek jiran suro masuk.. Aduh2.. Selagi penulis x masuk, dorang xkan start.. Camane ni.. xde bantuan orang nak backup diri ini.. nasib sungguh.. Akhirnya penulis ditarik tangan oleh my mum, dipeluknye dan die bawak penulis ke tengah padang.. Ok su, pasrah je..! Game 1, isi botol dalam air.. Sungguh macam bdak2.. Tapi disertai golongan remaja dan yang dahpun bergelar parent.. Game 2, jalan langkah bata..Game 3, lari dalam guni jugak... Sungguh seganlaa..

Dan game 4, ‘semakin jauh semakin sayang’.. Baling belon yang diisi air… Game ni kene ade partner.. dan dah dimaklumkan oleh jiran2 yang penulis wajib masuk.. Sakali lagi.. Camane ni?? Help me plezz.. Saya perlukan bantuan.. Masalah skrg, game ni perlukan partner.. Yang lain sume dah ade partner, sume dari peringkat yang dah berkahwin.. Suami isteri la partnernye.. Penulis..? Penulis mane ade partner lagi.. Aduhai.. Btul2 rase macam nak terbangla.. Sungguh diri ini terkena kali ni.. Pandai btul dorang sakat penulis.. Malu dibuatnye.. TInggalkanla perkara tu ye.. xberniat untuk teruskan cerita..

Akhir cerita, sangatla berpuas hati sebab smua sukan yg penulis masuk menang keseluruhan.. hehe.. Turut menggondol hadiah parent penulis, dalam acara makan epal yg tergantung.. Adik2 penulis dalam kategori bawah umur.. Satu keluarga menggondol hadiah.. Hihi.. Lucula pulak.. Sambil duduk bawah pokok, terasa seronok dan enjoy pulak.. Mase tu blh bermesra dan bergaul dgn orang2 tua, anak2 kecil.. Semua peringkat umur.. Alhamdulillah dikurniakan Allah jiran2 macam ni.. Yang sungguh menjaga nilai2 kejiranan.. Inilah satu perkara yang berharga buat penulis.. di mana, jiran2 ni dah macam sekeluarga.. Tidak berkira langsung dalam segala aspek.. Segala kebajikan juga terjaga.. InsyaAllah plan nak buat family day di resort plak akan datang.. Terhibur rase.. X sia2 dipaksa tadi.. hee~

Majlis seblh mlm, penulis xdapt join.. terpaksa tarik diri.. Mohon maaf kepada jiran yg membaca blog ini.. penulis perlu keluar mencarai barang masak dessert pagi esok.. untuk birthday party sepupu penulis yang masih dalam kategori 'kanak-kanak' di Sepang..

isi air dlm btol.. acara kanak2 bawah umur..


lari atas tempurung..


Open game.. Sungguh hebat adik ni.. Terpana penulis tengok.. Salute la..

Acara tiup belon.. err.. time ni penulis lari jauh2..
takut dengar belon meletup.. hee~



Haa.. ni acara paling dpt perhatian.. Makan epal tergantung..
Sungguh menggamatkan suasana.. hihi..



Sebahagian hadiah yg penulis dapat.. hehe.. Susu anmum tu, sungguh tidak sesuai.. Xkanla penulis nak minum.. Tu untuk budak 1 tahun.. Nak kasi kat adik, adik dah bsr.. Nak kate ade anak, belum lagi.. Tidak komen pasal susu tu.. Xtau nak bagi pada sape..


0 comments:

Related Posts with Thumbnails