.:Ucapkanlah "ZIKRULLAH" tatkala melawat ke blog ini:.

Saturday, January 30, 2010

..Syurga Cinta..

Alhamdulillah semalam penulis berkesempatan pergi dengar 1 diskusi yang bertajuk ‘Syurga Cinta’, bermula pada jam 9 malam dan berakhir pada jam 11.30 malam.. Di mana ahli panelnya adalah Dr. Basri bin Ibrahim Al-Hasani Al-Azhari dan Ustazah Syarifah Noorul Madihah bi Syed Husin, mereka berdua merupakan pensyarah di UDM.. Siapa yang x kenal dengan Dr. basri.. Seorang penulis buku yang hebat.. Banyak buku beliau yang sudah diterbitkan.. Dengar nama Dr. Basri di UDM ni, beliau terkenal dengan ceramah bab-bab cinta di kalangan pelajar.. Manakala Ustazah Syarifah merupakan pensyarah penulis sendiri yang mengajar bawah subjek Fiqh Munakahat.. Juga pakar dalam bab munakahat.. Kedua-duanya hebat..


Dewan malam tu penuh dengan student.. Berpusu-pusu datang.. Ok, penulis buat kupasan sedikit dan berkongsi bersama readers apa yang penulis dapat semalam..

..JIKA TIBA MASA, KETIKA, KEADAAN DAN SIAPA. CINTA ADALAH KUASA YANG TIADA BANDINGANNYA..

Cinta merupakan sesuatu yang fitrah dan semulajadi lahir dalam diri manusia.. Kita tidak dapat lari dari merasakan kuasa cinta dalam kehidupan kita.. Adalah satu penipuan kalau ada yang kata xpernah merasai cinta.. Kerana cinta itu amat luas.. Cinta kepada Allah, Ibu bapa, keluarga, kawan, harta benda, bahkan cinta kepada haiwan peliharaan juga adalah cinta.. Kadang kalau kita xcinta kepada orang, orang akan cinta kepada kita.. Atau kita cinta kepada orang, orang lain pulak yang x cinta kepada kita.. Begitulah.. Itulah fitrah cinta..

Pepohon cinta kian merimbun,

semakin dicantas semakin bertunas,

tidak mampu mendustai hati,

rasa cinta fitrah manusia,

siapalah aku menolak cinta,

yang hadir di jiwa tanpa dipaksa,

hidup ini tidak akan sempurna tanpa cinta dari yang Esa..

Dalam diskusi ni, lebih menjurus kepada cinta remaja zaman sekarang.. Definisi atau istilah cinta adalah untk mengenali seseorang, sifat keinginan untuk mengetahui tentang seseorang.. Kalau kita memaksa dalam cinta, susah untuk melahirkan satu cinta yang benar2 ikhlas.. Kerana sifat cinta itu sendiri hadir secara semulajadi.. Tapi apa yang ditekankan di sini adalah jalan menuju kepada cinta itu sendiri.. Ada orang yang setahun 4 kali bercinta, ada yang 6 bulan sekali bercinta.. Bertukar2.. Tukar pasangan macam tukar baju.. So, readers sendiri blh fikir samada tu salah ke betul.. Kalau belum tiba masanya, dalam bilik kuliah sendiri pun, kalau lelaki atau perempuan keluar masuk hatta 2,3 ribu kali pun, kalau belum tiba masa untuk hadir cinta.. Xkan ada perasaan cinta bila belum tepat pada masanya.. Tapi kalau dah sampai masanya, sekilas pandang pun, dah rasa dah.. Dup dap.. dup dap jantung berdenyut.. Dari jauh nampak kelibat dah berpeluh kat sini.. Serba salah je rasa, serba xkena.... Tu penangan cinta bila hadir, xperlu dipaksa, xperlu dibomoh… Ia akan hadir sendiri.. Hanya orang yang merasai cinta itu sendiri akan merasainya.. Sebab tu kalau ditanya pelajar, cinta tu macam mana? Allah ustaz, cinta tu meyeronokkan, sedap lebih daripada nasi ayam..

Di sisi Islam, bercinta tiada salahnya kerana cinta itu adalah fitrah semulajadi yang dikurniakan Allah.. Tapi jalan menuju ke arah cinta itu yang perlu diambil kira.. Kita perlu ingat matlamat kita di dunia ini adalah untuk beribadah dan menghambakan diri kepada Allah.. Jangan bila bercinta, kita sanggup menghambakan diri kita kepada cinta manusia.. Mana hilangnya sifat hamba kita kepada Allah? Jadikan cinta itu sebagai tu ibadah.. Orang kata cinta ni akan mendorong kita kepada sesuatu.. Contohnya kalau pasangan tu suruh buat apa, semua die sanggup.. Jadi, tidak salahkan kalau kita ubah persepsi cinta itu, bila kita mencintai seseorang, biarlah yang mendorong kita untuk belajar bersungguh, mendorong kita untuk meningkatkan ibadah, mendorong kira untuk mencapai cita2 dan berusaha untuk mempertingkatkan kehidupan serta segala yang positif.. Mungkin dari cinta itu sendiri akan mengubah diri kita untuk melakukan kebaikan.. Merubah diri kita dari buruk kepada baik.. Berhijrah.. Jadikan cinta itu sebagai hijrah yang positif..


Tapi amat berbeza sekali apa yang berlaku sekarang.. Kalau dah dinamakn cinta lelaki dan perempuan di usia remaja, mesti nak ajak keluar, mesti nak dengar suara.. Sekali dah terlanjur keluar, nak berulang2.. Sekali dah keluar makan sama2, nak lagi.. Kalau malam xdengar suara, x blh nak tidur.. Itu dinamakan cinta nafsu.. Menjadi trend di IPTA dan IPTS pulak sekarang ni kalau study mesti nak berdua-duaan.. Sungguh pelik.. Bukankah antara dua itu akan hadir yang ketiga (syaitan).. Tu yang berlaku macam2… Maka akan berlakulah apa yang belum berlaku.. Tidak salah kalau nak berjumpa bertujuan.. Tp pihak lelaki datangla rumah pihak perempaun, bersembang biar ditemani ibu bapa.. Berjumpa biar ditemani ibu bapa..



Telah Ditentukan Fitrah Insani
Ingin Bercinta Dan Dicintai
Cinta Pada Tuhan
Cinta Pada Insan
Demi Kebahagiaan Kesejahteraan

Namun Cinta Penuh Kembara
Mudah Menyimpang Bahagia Di Cita
Tapi Sengsara

Cinta Yang Di Mata Nafsu Melulu
Bahagianya Sementara
Manis Bahasa Kosong Dan Palsu.

Kata Dr. Basri, dalam dunia pelajar kalau belum bercinta, elakkan dulu.. Tapi kalau dah hadir perasaan cinta, kerana cinta itu semulajadi, apa salahnya mulakan bibit cinta itu dengan permulaan pertunangan.. Jumpa ibu bapa dulu.. Jangan bercinta dengan anak, tapi bercinta dengan ibu bapa dulu.. Keredhaan itu penting.. Tidak salah mendirikan rumah tangga semasa belajar kalau dah berkemampuan.. Ramai orang kata susah berumah tangga masa belajar, ada yang kata mendorong kepada kesusahan.. Persepsi itu salah sebenarnya.. Sebab kita sejak dalam kandungan ibu lagi dah ditentukan rezeki.. Dan Allah telah menjanjikan bahawa Allah akan mengurniakan rezeki kepada sesiapa yang beribadah kepadanya.. Bukankah perkahwinan itu merupakan satu daripada ibadah..?


Satu story daripada pengalaman Dr.Basri, ada student yang jatuh hati dengan student dalam kampus juga.. Tp student tu xberani nak zahirkan perasaannya pada orang yang dia suka tu.. Kemudian, student tu pergi jumpa Dr.Basri dan mintak tolong ustaz untuk khitbahkan atau tolong tanyakan kepada pelajar tersebut.. Maka Dr’ Basri pun panggilla student tu untuk bagitau hasrat student tadi.. Dan student yang dipanggil Dr.Basri tu minta waktu untuk berfikir. Bila sampai waktu yang dijanjikan, student tu pergi jumpa Dr.Basri dan beritahu bahawa dia setuju.. Maka mereka pun bertunang dan melangsungkan perkahwinan.. Tu baru jalan yang betul.. Memulakan cinta dengan pertunangan.. Hidup kita perlulah bermatlamat.. Buat sesuatu berlandaskan matlamat yang kita nak capai.. Islam xlarang seorang lelaki yang mahukan seorang perempuan atau sebaliknya tapi biarlah kena pada caranya..

Tambahan lagi, kata ustazah Madihah pula.. Kalau tidak yakin dan tidak berkemampuan untuk mendirikan rumah tangga, tap keinginan tu ada, Rasulullah dah sediakan ‘panadol’ untuk kita.. Rasulullah suruh kita untuk berpuasa untuk menahan nafsu.. Keranan puasa itu akan memelihara kita.. Berpuasalah.. Dan jika bercinta itu, janganlah sampai cinta kepada manusia itu melebihi cinta kita kepada yang wajib, yaini cinta kepada Allah.. Ingatlah, cinta Allah tiada tandingannya.. Selangakh kita mendekati Allah, seribu langkah Allah akan mendekati kita..


Tanda kasih yang abadi
Dalam senang jua dalam kesempitan
Kasih Ilahi tiada bersempadan
Tak memilih siapa tidak berakhir
Kekal selamanya

Di antara dua kasih
Di maqamnya yang berbeza
Mudah dijumpa namun sukar untuk diperlihara
Lahir dari ketulusan jiwa bersuluhkan iman
Namun nafsu menodainya

Terkadang kasih kita sesama insan
Bisa mengundang keredhan Tuhan
jika insan menghargainya
Dan memuliakannya

Kasih sayang Allah kekal selamanya
Kasih manusia hanya sementara.


Dan ustazah juga berpendapat bahawa ada perlunya kita untuk menyingkatkan tempoh cinta itu sendiri.. Maksud di sini, bercinta dimulakan dengan pertunangn, bertunang dalam tempoh yang pendek dan terus akad nikah.. Barulah akan terasa kemanisannya.. Itu saja yang penulis dapat singkatkan.. Kalau nak dikupas dengan panjang lebar, banyak pulak pages, mase pun limit.. Ni pun penulis curi2 mase buat assignment sekejap..


Kesimpulan penulis.. Cinta itu tiada salahnya keran itu sememangnya fitrah bagi yang bergelar makhluk bernyawa.. Tapi biarlah cinta itu bermatlamat, berlandsakan ciri2 yang disarankan, biar nampak ekslusif.. Yang beratnya adalah peranan di sebelah pihak lelaki.. Cara anda melambangkan peribadi anda.. Bagi penulis sendiri, lelaki yang bijak x akan berkenalan dengan anak dulu, tapi berkenalan dan mengambil hati ibu bapa dulu.. Bila dah ambil hati ibu bapa, minta izin ibu bapa, barulah keredhaan itu ada.. Lebih elok jika mengikat terus andai hati sudah berkenan.. Itu adalah ciri2 lelaki yang berani dan lelaki seperti inilah yang penulis betul2respect.. Ada keyakinan yang terselit..

4 comments:

LuKLuK BaiDoa said...

salam.entry yg best...
1st time kunjung blog ni
sedapnye nasyid

suhaila_annur said...

To: LuKLuK BaiDoa

Wsalam..
T.kasih atas kunjungan anda.. =
InsyaAllah segala ilmu blh share..

Nasyid tu by Maher Zain.. Koleksi lagunye smua best2 dan konsep ketuhanan.. Sarat dengan mesej manfaat.. Ada rezeki lebih blh beli album die.. Xkan menyesal InsyaAllah.. =)

faizsolehan said...

salam ziarah..... salam pengenalan...... saye pun suke gak lagu ni......... semoge bertemu jodoh yang soleh.........

suhaila_annur said...

To: faizsolehan..

Salam aidhan..

Minat jugak ye.. Nice.. Xpe.. blh cari album ye.. Hayati, moga dapat ambil iktibar dan muhasabah..

Amin.. Mudahan dikabulkan.. Segalanya ketentuan Allah..

Syukran atas doa tu..

Related Posts with Thumbnails