.:Ucapkanlah "ZIKRULLAH" tatkala melawat ke blog ini:.

Sunday, November 29, 2009

Ending Nur Kasih..


Hari Jumaat yang lepas adalah episod akhir Nur Kasih.. Hari tu Raye Korban pulak.. Time ni la ambik kesempatan nak pegi ziarah saudara2.. Dari pagi hari raye penulis keluar ngan falimy till night baru balik.. Hari tu jugak penulis turun pa
ngkat jadi driver tawaf KL, Pegi Sg.Buluh, Cheras, Bangi sampaila ke negeri Sembilan.. Sebab ayah penulis kepeningan hari tu. So, penulis la yg kene drive.. Bile tringat malam tu kul 9 ade Nur Kasih.. Apelagi, sebelum Maghrib betolak balik dari Tasik Kesuma (dkt ngan N9), then benti solat jap.. Pastu trus menuju ke rumah.. Punyela semangat nak tengok Nur Kasih, ambik highway terus, pastikan sampai umah sebelum kul 9.. Hehe..

Okay, buk
n nak story yg tu sebenarnya.. Tp 'ter'story.. Nak story pasa ending Nur Kasih ni..

Ending Nur Kasih teramatla menyentuh perasaan.. Touching sangat.. Even hanye lakonan, tp pnulis r
ase sedih + gembira + terharu.. Sume perasaan ade.. Sedih sebab pertemuan Nur dengan Adam dalam train.. Then timer pertemuan Adam dengan mak die n Aidil.. Sungguh menyentuh perasaan ini.. Boleh menangis la katakan.. Bayangkan da bertahun terpisah tanpa khabar.. Ibu mane yang sanggup terima anak pergi tanpa khabar berita.. Isteri mane yang sanggup terima keadaan bila suami pergi dalam keadaan macam tu, tambah2 bile dapat tau husband die kene bom.. Kat oversea plak.. Then xtau macam mane keadaan suami, hidup atau mati, makan ke x, tempat tinggal camane.. Satu dugaan yang amat besar untuk wife.. Bak kate mak Adam, ibu mane yang xsedih.. Kalau boleh biarla mak pergi duli dari anak.. Atleast kalau meninggal adela tanda (kubur)..

Liya pun mainkan peranan jugak.. Die tahu keperitan yang Nur Alami dan banyak dugaan
yang Nur telah tempuhi.. Liya sanggup mengabil inisiatif untuk berkongsi kasih dengan Nur (Nur kahwin dgn Aidil).. Tp cinta Nur hanya Untuk Adam seorang sahaja sehingga akhir hayat..

Aliya approached Nur and told her that she permits Aidil to marry Nur if that’s their fate. Nur shook her head affirming her love’s only for Adam for eternity. Nur e-mailed Adam everyday. She’d told Adam her life’s experience just like what Adam did before. Even though she tried to be jovial in her emails, she’ll break down in tears after writing them. In Mumbai, Adam cried too reading his emails in Mumbai. Adam’s all hairy now, keeping his moustache and beard. His friend asked don’t you want to go back home? Adam said, for the first time in his life, he wants to sacrifice for his brother. All his life, Aidil has sacrificed everything for him, but now he wants Aidil to be happy. Sarah who noticed that her sister wrote to Adam everyday felt so guilty. Without Nur knowing, Sarah started writing to Adam.

See that, Adam juga sanggup berkorban untuk abgnya.. Die tahu dahulu cinta abgnye kepada Nur.. Tetapi die dikahwinkan dengan Nur atas kehendak ayahnya.. Adam sedar yang Aidil telah banyak berkorban untuk die.. Dan die mahu balas pengorbanan abgnye tu dengan memberikan semula Nur kepada abgnye.. Tp, JODOH DI TANGAN ALLAH.. Jodoh Adam lebih kuat dengan Nur dan cinta Nur hanya untuk Adam.. Sebab itulah Nur sanggup tunggu kepulangan Adam even without any news bout Adam.. Hati Nur kuat mengatakan bahawa Adam masih hidup.. Itulah hati dan perasaan seorang isteri yang begitu utuh cintanya kepada suami.. Masih berharap kepulangan suami tercinta.. Dan akhirnya harapan Nur memberikan cahaya apabila Adam pulang ke pangkuan Nur dan keluargaaanya.. Kebahagiaan milik Nur.. Dan kebahagiaan juga milik Aidil dan Liya serta keluaga mereka.. itulah yang dinamakn NUR KASIH..

Kesimpulannya, kita tidak mampu melawan ketentuan Allah.. Jodoh dan takdir telah ditentukan sejak azali.. Walaupun Adam nak jodohkan semula Nur dengan Aidil, tapi xberlaku pun macam tu.. Sebab ketentuan Allah lebih kuat.. Kita merancang, Allah yang menentukan.. Kita xtahu, Allah di atas sedang mengatur yang terbaik untuk kita..

Setiap kesusahan akan disusuli dengan kesenangan andai kita bersabar dengan kesusahan atau ujian yang diberikan, jika kita berjaya melepasi ujian yang diberikan Allah dan segala kepahitan yang melanda diri kita, pasti akan disusuli dengan kemanisan. Itu adalah janji Allah yang pasti..

Allah takkan uji sesuatu di luar kemampuan hambaNya..

Sesiapa yang blum tengok Nur Kasih ni, elok tontonla.. Banyak pengajaran yang blh diambil.. Banyak bermain dengan pengorbanan.. Dan banyak menyentuh perihal kekeluargaan.. Penulis yang da tengok pun rase macam nak ulang tengok lagi skali. Hehe.. Best sangat! 5 bintang!

.:Ulang tengok Ketika Cinta Bertasbih pulak:. Hehe..

2 comments:

Hazwan said...

ooo
mnt jgk ek?
huhu

buku nur kasih xde ke?
hehe

Ummul Syaukatul Suhaila said...

Hehe..
mule2 xminat..
Bile tengok terminat plak dan 'ter' jadi penonton setia.. =)

Actually Nur Kasih ni ade novel.. Tp dah diadaptasi.. Novel tu serba ringkas.. Bile dibuat movie, dipanjangkan part..

Related Posts with Thumbnails