.:Ucapkanlah "ZIKRULLAH" tatkala melawat ke blog ini:.

Saturday, August 8, 2009

AWAS!!! H1N1!!

Malaysia telah ditembusi dan dicerobohi satu wabak yang dikenali sebagai H1N1.. Di mane kite pergi, pasti terdengar bicara mengenai H1N1..

Begitu juga keadaan di universiti ni.. Ramai yang telah dikuarantin. Kebanyakan U dah tutup untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku.

APAKAH TANDA2 DAN GEJALA2 PENYAKIT INI??

Gejala awal jangkitan H1N1 adalah:

Selesema
Batuk
Demam, suhu badan tinggi
Sakit kepala
Sakit badan
Sakit tekak
Kadangkala muntah2

*Segera ke klinik kalau ada tanda2 seperti di atas..

Dan perubatan pencegahan yang termudah dan terbaik adalah, pastikan diri anda sentiasa dalam keadaan berwudhuk. Atau dengan kata lain, wudhuk tu xterputus dari diri anda. Sebab pada wudhuk itu sendiri ada banyak 'khasiat' yang tersendiri. Cube fikir kenapa Allah 'wujudkan' wudhuk? Pasti ada kebaikan kerana Allah tidak menciptakan sesuatu untuk disia-siakan..

Renung2kan dan selamat beramal..


Hmm.. Sekarang segala aktiviti di luar kampus adalah tidak dibenarkan.. Terperap je lah dalam kawasan kampus ni. Kalau x, sepatutnya minggu ni su kene ke Perak untuk program Astronomi. Nak keluar pun xberani. Macam2 padah mengundang kat luar tu. Langkah yang diambil U adalah dengan mengadakan solat hajat beramai2. Selain tu, pusat kesihatan juga dibuka berhampiran dengan kolej kediaman pelajar. Mudah sikit nak pegi.. Kalau x, kena jalan ke HEPA..
Selain tu, pelajar2 yang dikuarantin di tempatkan di satu tempat khas. Sesiapa yang suhu badan naik mendadak, pasti dikuarantin. Dan yang paling penting nak pesan.... Pakailah MASK yang dibekalkan oleh pihak universiti secara percuma tu.. Xkene beli pun.. Jadi, untuk langkah keselamatan, pakailah MASK kalau keluar..




# PASTIKAN MASK SENTIASA BERSAMA ANDA..

6 comments:

Hazwan Arif said...

dgr2 dh ade yg positif kt sane..
huhu..
hati2

suhaila_annur said...

A'h.. Betul tu.. Dah ade yang positif kat sini..
Yang dikuaranti pun dah ramai..
My classmate dah kene..
InsyaAllah dalam langkah berhati2..
=)

n a n a said...

sue..
x adil la..
nana xda lam gmbr tu..
nk majuk ah ceni..
=(

suhaila_annur said...

Ala nana.. Jgnla mrajuk..
Nanti su ambik gambar nana ye..
Biar penuh memori hphone su ngan gambar nana je.. =) Hihi..
Selamat bercuti tau..
Kirim slam pada nenek..
Jgn lupe balik U ni projek kite kene start trus..
No xcuz2 dah..

KANGKONG said...
This comment has been removed by a blog administrator.
suhaila_annur said...

Kangkong??
Isy3.. Kejam betul..
Tp pelikla..
Bukak blog tu.. Masuk ke blog kak nisa'..
Agak pelik bin ajaib..

Related Posts with Thumbnails