.:Ucapkanlah "ZIKRULLAH" tatkala melawat ke blog ini:.

Wednesday, July 20, 2011

Coretan BERSIH disiar


Alhamdulillah, tidak disangka satu artikel/ coretan yang penulis nukilkan secara bersahaja dalam entry penulis yang lepas http://suhaila-annur.blogspot.com/2011/07/jika-itu-ajalku.html (tapi waktu menaip penuh semangat BERSIH lagi hehe) dipilih oleh pihak Merdeka Review untuk disiarkan sebagai artikel pilihan sempena perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai 2011 lalu. 709 satu angka yang cukup bermakna dan satu tarikh yang cukup bersejarah bukan sahaja di Malaysia malah seluruh dunia.

Satu lagi catatan 709 yang terharu buat 1Malaysia: Jika itu ajalku..

Semoga sedikit coretan pengalaman akan memberikan satu momentum dan pemangkin semangat buat para PEMUDA. Cetusan provokasi yang dilakukan oleh pihak berkenaan sebenarnya semakin membuka sehelai demi sehelai lembaran kebenaran dan semakin membuka mata rakyat untuk menilai mana kaca dan mana permata. Penulis cukup yakin rakyat mampu buat penilaian yang tepat dan kesimpulan yang cukup hebat dalam menilai semua ini.

Teringat kata-kata A.Samad Said ketika penulis hadir ke ceramah Ekslusif perdana dan pelancaran "Yellow Saturday" di taman Melewar. Katanya:

‎"..Malaysia sudah lama dengan pemimpin TUA.
Biar dikuasai yang MUDA pula.. Kuasa PEMUDA yang akan mengubah negara.."

-Sasterawan Negara A.Samad Said
-Pusat Tarbiah Taman Melewar
16 Julai 2011, 11.35 pm

Jelas dapat dilihat kemaraan pemuda dan kebangkitan pemuda yang berintelektual dan mampu membuat penilaian. Walaupun ramai pemuda yang ditangkap ketika perhimpunan, itu jelas membuktikan ramai golongan muda yang menyertai BERSIH demi mempertahankan negara tercinta dan menghapuskan pemerintahan yang bersifat zalim. Semakin banyak provokasi dan halangan dibuat, semakin tinggi dan membara semangat mereka. Semua itu tidak pernah menmberikan mereka seribu satu alasan untuk luntur semangat dan berundur dari medan. Ya, penulis berani berkata begitu kerana penulis juga sebagai pemuda yang ada jiwa dan darah pemuda dan penulis sendiri mengalami keadaan tersebut. Usah halang jiwa pemuda bila kemaraan kami sudah ke hadapan.

"Kebenaran akan mengatasi kezaliman.."

Ayuh PEMUDA &
RAKYAT!
BERSIHkan negara dari kezaliman dan politik kotor!
Allah ma'akum..


2 comments:

izwan said...

Tahniah ummul!
Malaysia akn brubh kalo sume pmuda2 brfikiran dn besemangt pejuangn seprti ummul. i proud with u.

Ummul Syaukatul Suhaila said...

Izwan:
Syukran. InsyaAllah semua pemuda punya semangat, Dan dah nampak sekarang kemaraan pemuda di negara kita kan.. Sy bangga dengan pemuda Malaysia yang berintelektual dan berkeyakinan. :)

Related Posts with Thumbnails