.:Ucapkanlah "ZIKRULLAH" tatkala melawat ke blog ini:.

Sunday, May 15, 2011

Belajar, mengajar & diajar

Belajar, mengajar & diajar

Assalamualaikum readers.. Sudah lama rasanya tidak menulis di sini.. Awal plan, after habis final exam memang nak update habisan segala aktiviti dan segala pengalaman untuk dikongsi bersama. Terlalu banyak story yang penulis nak kongsikan, tapi tidak sempat nampaknya. Iyalah, kita merancang berbagai-bagai tapi Allah yang menentukan semuanya kan.

Cuti..? Bagaimana merancang cuti..? Bukan percutian atau berbulan madu. Bukan.. Bukan.. Maksud penulis, cuti habis belajar dalam tempoh yang lama. Pastinya semua dah merancang berbagai-bagai kan. Begitulah juga diri penulis. Terlalu banyak dalam draft dan diari. Dicampur dengan perancangan untuk peribadi, keluarga dan untuk masyarakat luar juga. Moga semua tercapai.

Belajar.. Semua tahap sudah tentu berada dalam proses pembelajaran kan. Tidak kira tua atau muda. Bagi penulis yang masih berada di tahap 20-an ini, banyak lagi yang perlu dipelajari. Belum banyak makan garam lagi. J Tambah2 dalam bidang pengurusan, penulisan, penterjemahan dan segala yang berkaitan. Banyak yang perlu diupdate. Di samping mempelajari selok belok pengurusan perniagaan. Bagaimana menjalankan sesuatu pengurusan dan berurusan bagi penubuhan sesuatu syarikat. Sungguh, waktu belajar di universiti dahulu memang rasa macam blurr je. Tapi bila tiba masanya perlu diaplikasi, barulah teringat apa yang dipelajari dahulu. Rupanya bila ada praktikal, lebih memahami konsepnya. Mencari masa juga untuk belajar masakan Arab! ^_^

Mengajar. Ini memang agak complicated kalau nak mengajar. Teringat pula ketika penulis dapat tawaran jadi guru selepas SPM dahulu. Sangat sukar rupanya walaupun sekadar mencuba-cuba dan mencari pengalaman.. Cuti kali ini, sekali lagi penulis dapa tawaran untuk mengajar di sebuah sekolah agama. Namun ditolak mentah2 atas halangan kedua ibu bapa dan sebab komitmen lebih kepada typesetting. Tapi terpaksa pula manjadi guru peribadi, guru kepada adik2 penulislah. Hehe.. Hujung bulan ini, parent penulis dah maklumkan nak berhentikan adik penulis yang bongsu dari tadika. Disebabkan penulis ada di rumah semula, maka penulis telah diberi amanah untuk aturkan jadual pembelajaran adik2. Sebenarnya seronok mengajar ni, bergaul dengan kanak2 kan. Tapi cukup tidak suka bila kena buat buku ringkasan dan bukanlah satu bidang yang digemari penulis ada tahap graf yang tinggi.

Diajar.. Diajar lebih mudah dari mengajar. Cuma memerlukan penelitian dan kadar focus yang tinggi untuk memahami sesuatu. Cuti kali ini, penulis akan diajar oleh ayah penulis sendiri dalam bidang layout (typesetting). Penulis sudah tanamkan tekad dan ayah penulis pun sudah bersedia untuk menurunkan segala ilmunya berkaitan bidang typesetting dan layout. Sebab segala peirisian computer akan diupdate. Masih dalam proses order semua perisian baru. Sampai nanti, memang kami sekeluarga perlu explore lebih mendalam.. Cukup rugi rasanya kalau melepaskan peluang di depan mata begitu sahaja. Orang lain sanggup apply untuk praktikal dengan ayah penulis bagi mendalami bdang ini, tapi penulis yang rezeki dah ada di depan mata, nak dilepaskan begitu sahaja..? Mana mungkin.

Petang ini penulis perlu conduct satu Program Perkhemahan Pembangunan Insaniah Asas Kekuatan Jati Diri yang dianjurkan oleh Kawasan Rukun Tetangga & Jiran Wanita. Walaupun rasa agak letih sebab baru sahaja pulang dari Kembara Siasah. Seusai pulang dari Kembara Siasah, perlu pula bergegas ke penerbit dan menyiapkan skrip buku. Agak kelam kabut rasanya Namun, bila orang datang rumah mohon pertolongan untuk handle kem ini, sungguh, penulis tidak reti untuk menolak orang yang datang minta bantuan. Kami sekeluarga terlibat dengan program ini. Moga penulis dan semua yang terlibat dapat buat yang terbaik serta diberi kekuatan demi adik2.

Ok, penulis undur diri dahulu. Ada masa kita bersua lagi InsyaAllah. Inipun curi masa sementara menunggu masa untuk ke tapak kem.

“Dialah yang menjadikan bumi bagi kamu mudah digunakan,maka berjalanlah dimerata-rata ceruk rantaunya,serta makanlah dari rezeki yang dikurniakan Allah dan kepadaNya jualah dibangkitkan hidup semua.”
(Surah Al-Mulk: 15)

*Bilakah masanya ntuk penulis membaca novel. Sinergi, akanku habiskan minggu ini juga!

0 comments:

Related Posts with Thumbnails