.:Ucapkanlah "ZIKRULLAH" tatkala melawat ke blog ini:.

Sunday, January 23, 2011

Pergunungan Dieng *Kawah Gunung Berapi

Salam sejahtera.. Bertemu lagi kita dalam episod ke-3.. hehe. Macam wartawan la pulak. Kawan2 penulis yang beria nak tau story gunung tu harap bersabar ye. Stop mesej me, ni nak story dah ni. Saje mendera guys lambat2 keluarkan entry ni. Hehe. Jangan marah yee..

Trip seterusnya.. Adik penulis bawak penulis ke swimming pool pulak yang terletak di Muncul. Apa yang menariknya swimming pool di sini kan, airnya fresh daripada gunung dan sentiasa mengalir. Dingin banget! Confirm air ni bersih + suci lagi sebab airnya sentiasa bertukar, semulajadi. Inilah anugerah alam ciptaan Allah. Penulis mandi ke..? Oh tidak, semestinyalah penulis tak mandi sebab swimming pool ni bercampur lelaki dan perempuan. Penulis hanya temankan adik penulis dan kawan2nya yang beria sangat nak datang sini.

Air yang datang dari gunung, sejuk..

After puas adik penulis mandi, kami terus ke tempat special ikan bakar yang terletak bersebelahan dengan swimming pool tu. Ini semua adik penulis punya plan lah. Nak sangat makan ikan bakar. Penulis pun ikutlah. Apa yang menarik kat sini sampai beria2 nak makan..? Kat sini kan, ikannya fresh. Maksud penulis, owner kedai ikan bakar ni pelihara ikan di tempat dia, bila kita order ikan bakar baru ikan tu ditangkap. Sudah pastilah isinya manis kan, fresh dari ladang. Tempatnya pulak, style Jepun punya. Then yang menariknya, restoran tu terapung dalam air dan dibina overall dari buluh. Oh, sangat menarik! Sambil makan dapat lihat ikan2 berenang. Kat sini kami order 10 ekor ikan bakar . 10 ekor ok.. Ditambah dengan air kelapa special. hehe.. Banyak kan? Sebab kawan2 adik penulis ramai. Tolong jangan fikir penulis makan kesemua 10 ekor tu ye. Pemikiran yang seleweng tu.

Ikan yang dibela, nak makan baru ditangkap..
Fresh + manis isinya..

Restrn terapung, ikan besar2 dan
binaan sepenuhnya dari buluh.. Unik..

Next..?? Semestinyalah ke Dieng. Dieng tu kawasan ape eh..? Ok, kalau nak tahu, Dieng ni nama bagi sebuah kawasan pergunungan. Haa, kat sinilah penulis dapat lihat kawah gunung berapi tau. Punya panjang melencong story, baru masuk story gunung.. Hehe, sabar ye kawan2.. Ok, tentang kawah tu japgi penulis story mery ye.

Pemandangan kawasan gunung dari jauh

Perjalanan ke Dieng ni mengambil masa lebih kurang 4-5 jam la.. Kami bertolak petang lagi tapi sampai lewat malam sebab sesat jalan sikit dan berhenti rehat, disebabkan adik penulis dah letih driving. Jalan nak ke sana tu, MasyaAllah.. Cerun dan berliku2. Lebih cerun dari nak naik ke Genting Highland. Sampai di puncak gunung, kami terus ke rumah kawan kepada adik penulis. Kebetulan ayahnya pelawa kami menginap di rumahnya. Banglonya betul2 terletak di kawasan tepi jalan yang curam sampaikan kereta nak park kat situ kena letak batu sebagai penampan takut kereta tiba2 berundur.. hehe.

Pemandanagn kawasan perkampungan

Cuaca di sana, MasyaAllah.. Terlalu sejuk sampaikan syampu yang penulis bawak dah hampir beku. Tangan penulis kebas. Dalam rumah kena pakai selipar sebab lantai tak boleh pijak langsung, rasa macam pijak ais je. Nak tau macam mana sejuknya air paip, readers sila pergi ke freezer masing2, keluarkan air yang hampir beku dari peti atas, celupkan tangan. Haa, macam tu lah rasanya air kat sini. Bayangkanlah, macam mana x kebasnya. Tapi orang kat sini biasa je, macam nothing happen. hehe

Penanaman sayur berteres di lereng2 bukit

Keesokan paginya, seawal jam 7 pagi kami dah keluar untuk naik ke atas kawasan gunung lagi. Sambil2 tu penulis dapat lihat aktiviti penduduk2 di situ. Rata2nya bertani menanam sayur di lereng bukit. Sebelum tu, penulis dibawa ke satu kawasan yang dinamakan ‘Telaga Pengilon’.. Kalau kita di sini diertikan sebagai tasik. Menakjubkan, tasik ini mempunyai tiga warna airnya iaitu hijau, biru dan merah. Subhanallah, takjub rasa penulis tengok. Kawasannya tenang sangat dan sejuk. Dalam kawasan ni terdapat beberapa gua antaranya Gua Semar, Gua Sumur dan Gua Jaran. Rata-rata gua di sini diletakkan patung berhala kerana ada sesetengah dari kalangan mereka mempercayai bahawa gua2 ini mempunyai kuasa tertentu.

Tasik 3 warna.. Sangat cantik dan tenang suasana di sini.

Then, penulis terus ke kawasan atas lagi. Di sinilah penulis dapat lihat kawah gunung berapi. Kami perlu meredah satu kawasan yang luas dahulu sebeum sampai di kawah gunung ini. Pada perkiraan penulis kawahnya biasa je. Bila lihat sendiri, Allah.. Allah saja yang tahu macam mana perasaan ketika itu. Gerun! Bayangkan, kolam besar dan dalam kolam tu dapat lihat lava yang mengelegak panas, di mana suhunya melebihi 100 darjah celcius. Masa ni, tidak lain dan tidak bukan, yang penulis fikirkan neraka Allah. Penulis membayangkan neraka Allah yang berkali2 ganda lebih dahsyat dari apa yang penulis lihat ni. Allah, takutnya..

Exclusive pic ni.. Bukan senang nak dapat..
Inilah kawah gunung berapi..
Dapat lihat menggelegak kan.

Kawah kecil dan Suasana sekitar kawah gunung

Erm.. Takut kan tengok..? Menggelegak panas.. Dengar bunyi pun gerun.

Lama penulis mengamati dan perhatikan keadaan kawah tu, kami bergerak ke tempat lain pula. Penulis dapat lihat sebahagian lava yang mengalir melimpah keluar dari kawah tersebut dan lava itu kemudiannya kering. Semasa menjelajah di kawasan tu, penulis terjumpa seorang mak cik yang sedang kendong anak membawa bakul, dalam bakul tu penulis lihat ada beberapa ketul batu hijau. Ini menarik perhatian penulis. Lalu penulis taya mak cik tu di mana dia dapatkan batu itu dan apa kegunaan batu tu. Katanya batu tu hanya boleh didapati di kawasan gunung tertentu sahaja, bila dimasukkan dalam air biasa (air sejuk), air yang sejuk tadi tu akan bertukar menjadi panas. Selain batu tersebut boleh menghilangkan parut, sakit kulit dan beberapa pengubatan lain. MasyaAllah, hebat kan anugerah alam ciptaan Allah ni. Banyak yang kita tak tahu sebenarnya. Benarlah kata orang, jauh perjalanan luas pengalaman.

Lava yang mengalir/melimpah dari kawah

Keadaan dan suhu di sana.. Berkabus tebal, sangat sejuk

Ok, dah letih bercerita. Maafla kalau ada beberapa pengalaman menarik yang penulis tertinggal nak kongsikan. Letih nak menaip. Penulis upload gambar, biar gambar yang menceritakan segalanya ok..

Jumpa lagi di entry lain.. (^_^)

Jati Wijaya said...

Assalamualaikum wr wb.

Sebelumnya saya mohon maaf jika Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan. Salam perkenalan nama saya Jati dari syarikat pelancongan Ganesha Jogja Tour & Travel. Kami adalah perusahaan pelanjongan khususnya dalam pakej pelancongan Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak hendak melancong kat Jogja sila bole kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

Kami bagi harga yang berpatutan dengan pelayanan maksimal kerana semua kami handle langsung dari Jogja. Jika tuan/puan, abang/akak hendak melawat ke Jogja jangan sungkan whatsapp saya +628985101301 atau kol +62 85104919010, bole juga email ganeshabantul@yahoo.com. Tanya2 dulu tidak mengapa.. 

Selain pakej pelancongan Jogja kami juga melayani paket pelancongan luar kota seperti Solo, Dieng, Bali, Lombok, Bromo, Karimunjawa, Bandung dan lain-lain.
Ada juga sewa kereta (avanza, xenia, innova, etc) / van (elf, travello, dyna, hiace 11-17 seats) / bus (29-50) seats dengan harga yang berpatutan. Harga bole kami sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:

Jogja 4D3N Tour (FULL BOARD / ALL IN)

Day 1
Kami jemput Tuan/ Puan/ Abang/ Akak di airport. Selepas itu kita nak pergi ke local resto untuk makan tegah hari. Lalu menuju ke hotel guna check in. Selepas istirahat sekejap di hotel kita menuju Kasongan iaitu tempat kerajinan gerabah yang ada di Bantul, selepas itu menuju Pantai Parangtritis, disini kita bole naik delman (kereta kuda dengan dua roda), atau naik ATV atau bole duduk2 sahaja di pinggir pantai. Selepas dari pantai Parangtritis kita menuju Manding, iaitu pusat kerajinan kulit semacam dompet, kasut, jaket dan lain sebagainya. Selepas shopping di manding kita menuju local resto untuk makan malam, lalu menuju hotel untuk istirahat perseiapan tour esok hari.

Day 2
Pagi hari sekitar pukul 07.00 kita menuju Borobudur Temple iaitu candi Budha yang dulu pernah menjadi satu dari keajaiban dunia, selepas itu kita menuju gunung merapi menikmati sisa erupsi merapi guna jeep adventure. Selepas itu kita makan tengah hari lalu melanjutkan menuju masjid tertua di Jogja yang masih meninggalkan bangunan Hindu kerana pada masa itu merupakan peralihan dari kebudayaan Hindu ke Islam. Selepas dari masjid Kotagede kita menuju ke pusat kerajinan Silver dan chocolate di Kotagede, lalu menuju local resto untuk makan malam. Kembali ke hotel untuk istirahat.

Day 3
Menuju Kraton, iaitu bangunan peninggalan dari Raja Hamengkubuwono dan juga sebagai salah satu icon Jogja. Lalu menuju tamansari watercastle, tempat pemandian gundik raja, bilaman sempat bole tengok masjid bawah tanah. Selepas dari Tamansari Watercastle kita nak menuju local resto guna makan tengah hari. Setelah itu kita menuju Goa pindul iaitu menyusuri sungai bawah goa menggunakan ban. Selepas itu kita menuju indrayanti / drini / baron beach (optional), lalu menuju bukit bintang untuk menikmati keindahan kota Jogja dari atas. Kembali menuju hotel.
Day 4
Drop airport

Harga bermula dari: RM 482

All package types include:
• Private Car AC (Toyota Avanza / Grand Livina for 2-6 pax, isuzu elf 11 seats for 7-11 pax, isuzu elf 16/17 seats for 12-16 pax, medium bus 31-33 seats for 17-33 pax, bigbus 44-54 seats for more than 33 pax)
• Hotels 3 nights *2/*3/*4 (optional)
• Driver
• Driver Meals
• Parking fees
• Tour guide (by request)
• Entrance ticket’s stated in itinerary
• Dinner and lunch based itinerary
• Documentation (by request)

Exclude:
• Airport taxes
• Personal expences (laundry, pulsa, shopping dll)
• Additional menu for dinner / lunch (if included)
• Driver, driver’s assistant, guide tips (optional)

Note:
Harga dapat berubah sewaktu-waktu
Harga tidak berlaku bagi high season

Banyak lagi pakej yang lain seperti Jogja + Solo, Jogja + Dieng, Jogja + Semarang dan lain2. Sila jangan sungkan kol saya di +6285104919010, atau
whatsapp +628985101301 (FREE).
Email: ganeshabantul@yahoo.com
FB: jati182@yahoo.co.id (Jati Wijaya)
Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.