.:Ucapkanlah "ZIKRULLAH" tatkala melawat ke blog ini:.

Sunday, July 18, 2010

Harapan masih bernafas bersamamu..


Rindu pada laman di sini.. Di blog.. Namun disebabkan keadaan tidak mengizinkan, disebabkan kekangan masa yang menghimpit diri untuk terus bersama berbicara di alam maya bersama pembaca yang dikasihi Allah.. Amanah2 yang dipikulkan perlu diutamakan dan mengharapkan satu hasil yang memuaskan diri ini, memuaskan hati semua pihak dan memberikan faedah kepada semua.. Semoga segalanya dalam keberkatan Allah, tuhanku tercinta!

Pola tidur penulis sehingga semalam agak bad.. Sekitar jam 2 pagi baru mula meletakkan kepala sebab dalam usaha menyiapkan proposal yang perlu disegerakan. Permudahkan segala urusan Ya Allah.. Sebelum melelapkan mata, sempat penulis menelaah beberapa pages buku bertajuk “Fobia Yahudi dan Barat terhadap Islam”..

Pagi ini.. Tatkala subuh berkumandang.. Sepi dan sayu.. Penulis bangun dalam keadaan penuh kejutan dan seolah telah melalui satu keadaan yang meruntun hati penulis. Secara tidak langsung tiba2 ada satu semangat yang menguasai diri penulis. Bisanya sebelum tidur pasti penulis akan meletakkan harapan yang satu hari nanti penulis akan menjejakkan kaki ke bumi Palestin jika umur dan diri milik Allah ini mengizinkan..

Namun, dalam keadaan yang tidak disangka.. Malam itu dengan izin Allah, Allah menghantar dan menghidangkan satu suasana yang mampu menitiskan air mata penulis.. Di sebalik tabir syahid sughra, penulis seolah dapat merasai bagaimana kekalutan, kepiluan dan kesusahan saudara2 di Palestin.. Ya, penulis nampak dan seolah diri penulis berada di sana.. Menampakkan penderitaan, rintihan, kesayuan anak2 kecil, si ibu yang mempertahankan hak dan anak2 mereka, si ayah yang sanggup mengorbankan segalanya demi keluarga tercinta.. dan penulis jelas dapat melihat bagaimana jihad mereka, berjuang untuk mendapatkan keredhaan Alah, berjuang mendapatkan syurga Allah yang amat mahal, berjuang untuk menjadi tetamu mulia Allah di negeri kekal abadi.

Mata itu Ya Allah.. Mata anak kecil itu.. Yang penuh pengharapan.. Terus memandangku tanpa berkelip.. Seolah mengharapkan bantuan dan harapan.. Allahu Akbar.. Siapa yang dapat bertahan andai melihat kesayuan anak kecil yang tidak berdosa.. Bunyi das tembakan! Dan dalam sekelip mata dia hilang dari pandangan ku.. Dia hilang..! Dia hilang Ya Allah..! Matanya kian tutup rapat.. Ingin ku genggam tangannya, ingin ku meribakan kepalangan di atas ribaanku.. Namun ketika itu aku jauh.. Dia sudah pergi.. Anak kecil itu telah meninggalkan bumi yang fana ini. Dia pergi mengadap Ilahi, tuhan yang menciptanya.. Kerana apa anak kecil tadi tersungkur di bumi Palestin? Kerana perbuatan Yahudi laknatullah yang kejam dan bersifat binatang! Yang bersifat durjana! Seolah inginku memenggal kepalanya.. Namun tubuhku bukan di situ..


Tibanya diriku di satu kediaman yang usang.. Hanya bertiangkan sebatang kayu.. Sepertinya khemah pelarian.. Penulis dapat lihat di dalam sana seorang ibu yang sedang menyuapkan anaknya secebis makanan.. Tidak sempat makanan tersebut sampai ke mulut anaknya, anak tersebut direnggut kasar oleh Yahudi laknatullah.. dan dibawa lari, si ibu terus mengejar demi menyelamatkan anaknya yang tercinta sambil mnjerit meminta pertolongan.. Anak yang dikandungnya selama 9 bulan.. Hanya itu harta yang dia ada.. Tidak sempat si ibu mendakap anaknya, anak kecil itu terus dicampak seolah mencampakkan sebiji bola.. Ya Allah, kejinya binatang itu! Kejinya Yahudi itu! Dan terus anak tersebut ditembak di kepala.. Si ibu dari jauh meraung dan meratap melihat anaknya yang menggelupur di atas tanah sementara menanti ajal, sementara menanti malaikat datang menjemput rohnya.. Sungguh seksa kematian anak itu.. Pergilah si anak keil itu menggenggam syahid bersamanya dan pulang menghadap pencipta.. Sesungguhnya di sana ada tempat yang mulia sedang menantimu.. Bahagialah kamu di sana.. Derita rasa hati penulis melihatkan keadaan di sana..

Readers, khabarkan kepada penulis, ibu mana yang sanggup melihat anaknya memggelupur di atas tanah?? Yang bertarung dengan kematian kejam?? Yang kematiannya berakhir dengan 1 tragedi pilu?? Sedangkan kita melihat binatang peliharaan kesayang kita mati dengan cara yang kejam pun, kita sudah rasa pilu dan hiba.. Apatah lagi manusia sesama manusia, dan anak sesama ibu, yang mempunyai hubungan yang begitu kuat.. Sungguh bersifat binatang Yahudi laknatullah! Kejam!

Duhai Palestin.. Duhai saudaraku2.. Duhai adik2ku.. Duhai ibu2ku di sana.. Berjuanglah.. Berjuanglah semampumu.. Yakinilah adanya Allah bersamamu.. Adanya syurga menanatimu.. Hati mereka kental! Hati mereka ampuh! Tidak pernah rasa gentar.. Tidak pernah menyerah kalah dengan keadaan..

Allah.. Terima kasih kerana melayarkan sebuah panorama yang penuh makna, walaupun sekadar di alam maya.. Namun, aku yakin Ya Allah.. Aku yakin inilah yang Engkau berikan selama aku meminta padaMu.. Engkau Maha Mendengar dan Engkau Maha Mengetahui hambaMu.. Engkau mengetahui apa yang ada di dalam hatiku.. Terima Kasih Ya Allah.. Terima kasih yang tidak terucap dengan kata2.. Aku bersyukur..

Kini, aku mengerti bagaimana peritnya kehidupan mereka di sana.. Sebak di dada membungkam seribu bahasa.. Tidak terkata, hanya bisa memendam di dada. Semuanya berlaku dalam sekelip mata. Aku tahu, aku pasti dan aku yakin mengharapkan segalanya padaMu kerana aku tahu Engkau sentiasa ada.. Dan hari ini Engkau telah memperlihatkan segala harapanku selama ini.. Harapan yang tidak pernah pudar.. Dan aku masih lagi mangharap tanpa pernah terhenti walau seketika.. Harapanku masih bernafas segar.. Ya Allah Ya tuhanku.. Sujud syukur padamu..
Kembalikanlah keamanan di bumi Palestin.. Lindungi saudara-audaraku di sana.. Lindungi mereka dari kejadian yang Engkau tunjukkan padaku agar tidak berterusan.. Aku mohon Ya Allah..

*Andai Engkau memberikan umur yang panjang kepadaku, izinkanlah hambaMu ini menjejakkan kakiku di tanah Palestin.. Tanah tercinta.. Tanah harapan..

Terlihat satu info Delegasi Wanita Maurina ke GAZA..

Ahad, 18/07/2010 – Sebuah delegasi wanita Mauritania mula bergerak ke Gaza pada hari Rabu, dalam perjalanan yang ditaja oleh kumpulan Nasional Rabat Menyokong Palestin. Ketua delegasi, adalah Senator dari Parti Islam “Tawasol”, sebagai sebahagian daripada kempen yang dipanggil “perpaduan wanita Mauritania dengan rakan-rakan mereka di Palestin.”

Delegasi ini membawa bantuan untuk anak-anak dan wanita di Jaluran Gaza dikepung selama lebih daripada empat tahun oleh penjajah Israel. Delegasi tersebut termasuk wanita dari pelbagai organisasi wanitaan di Mauritania.

Delegasi Wanita Mauritania akan masuk Gaza melalui Rafah Mesir dalam beberapa hari akan datang, mengikut laman web Sahara Media Mauritania. Timbalan Ketua Parti Tawasol Islam, Muhammad Ghulam Wild Haj Sheikh, peserta Mauritania turut serta baru-baru ini dalam armada konvoi kebebasan yang disekat oleh tentera Israel di laut Mediterranean, yang mengorbankan dan mencederakan ramai orang.

sumber : The Palestine Telegraph

Ya Allah.. Andai diriku di tempat wanita2 tersebut... Alangkah bahagianya hatiku..

0 comments:

Related Posts with Thumbnails