.:Ucapkanlah "ZIKRULLAH" tatkala melawat ke blog ini:.

Wednesday, September 16, 2009

Alkisahnye.. Kite Hepy nak Raye.. Tp camane ngan yang Susah??

Alkisahnye nak diceritakan satu pengalaman di sini.. Bukan penulis yang lalui.. Tp pengalaman ni orang lain yang lalui dan penulis seolah2 merasai kesengseraan yang dihadapinya..

Ok, macam ni ceritanya.. Minggu lepas, my parent upah orang untuk mengecat rumah.. Orang kate nak tukar mood raya la katakan.. So, kebetulan jiran sebelah rumah recommend sorang hamba Allah ni yang memang arif mengecat.. Nak dikatakan pulak, tukang cat tu orang Aceh (agak fasih berbahasa Melayu).. Hari pertama datang mengecat rumah, my parent berpuas hati dengan hasil kerjanya, kekemasannya, kecekapannya dalam menjalankan tugas yang diamanahkan..

Bermula ceritanya yang tau die ni orang Aceh, time die nak balik lepas habis mengecat, tibe2 terkeluar dari mulutnya sesuatu yang tidak disangka2 dan menyentuh hati mak penulis..
“Ibu, sy nak minta sedikit air buk.. Saya kehausan..” (Time tu die xpuase sebab melakukan kerja berat di pagi hari)


My Mum terkesima sebentar sebab die panggil ibu dan my mum pun pegila ambikkan air untuk die.. Kesian tengok die dalam keadaan macam tu.. Tibe2 terkeluar soalan yang xdisangke dari mulut die..

“ Ibu, saya saya mau carik ibu saya.. Saya perlukan wang dan saya perlu bekerja lebih..”

“Kenapa dengan ibu adik?” Tanye my mum..


“Begini ibu.. Sebenarnya saya mangsa Tsunami.. Keluarga saya semuanya terkorban.. Ibu saya, bapak saya, abang saya dan adik saya.. Semuanya berlaku sekelip mata.. Dalam masa 5 saat nyawa keluarga saya diragut dan hilang dari pandangan saya.. Yang selamat hanya adik saya yang bongsu buk.. Tapi saya takkan putus asa.. Saya masih berharap dan sentiasa berharap yang ibu saya masih hidup buk.. Hati saya kuat mengatakan yang ibu saya masih ada di atas dunia.. Jadi, saya mau terus mencari ibu saya.. Sebelum saya ke sini, saya bekerja untuk menyekolahkan dan menyara adik saya.. Dialah satu-satunya keluarga yang saya ada..”

Emm.. Begitulah ceritanya serba sedikit.. Dan die ade tanye mak penulis ade x pihak yang boleh mambantu mencari ibunya.. Tp my mum nasihatkan die supaya redha dengan ape yang berlaku.. Redha dengan pemergian ibunya.. Die tak boleh menerima hakikat yang ibunya sudah pergi.. Bayangan ibunya masih di bayangan matanya.. Mak penulis hampir menitiskan air mata dengan kisahnye.. Agak menyayat hati.. Walaupun dah bertahun berlalu, tp die masih berharap. Kejadian yang berlaku masih segar di ingatannya.

Bayangkan bagaimana perasaan orang yang kehilangan insan yang paling disayangi.. Susah untuk menerima.. Tambah2 perginya dalam keadaan yang menyayat hati.. Kalau kalian nak tau, umur die baru 19 tahun.. Tpi dah pandai menyara diri dan adik2.. Dah pandai bawa diri.. Awal die diuji dengan ujian getir..

Bagaimana die melalui setipa perayaan tanpa kehadiran insan yang disayanginya, insan yang dikasihinya.. Sudah tentu setiap kali Aidilfitri menjelang, pasti dia akan teringatkan kisah silam.. Begitu pahit untuk ditelan.. Namun digagahkan jua..

Kite camane?? Ya.. Kite senang dan hanya pandang sebelah mata kisah macam ni.. Mungkin sebab kite xmerasai dan tidak berada di tempat mereka.. Tapi, yang menghapinya?? Ya Allah.. Begitu perit..

~Carilah satu masa, luangkanlah walau 1 saat untuk merasai bagaimana keperitan orang lain.. Kalau kite rase kite susah, ade lagi orang yg susah dari kite.. Kalau kite rase perit melalui hidup, ade lagi orang yang lebih perit dari kite..~

..:Bertemu lagi di entry akan datang:..

4 comments:

zabri mokhtar said...

Selamat Hari Raya .. maaf zahir bathin..ya

end said...

sekurang2xnya kita masih lagi bisa merasai kesedihan yg tertimpa ke atas mereka.. semoga kita sama2x tabah

Ummul Syaukatul Suhaila said...

To Zabri Mokhtar:
Selamat Menyambut Hari Lebaran.. Maaf Zahir dan batin juga..

Ummul Syaukatul Suhaila said...

To DAMIA NUREL ISLAM:
Betul tu kak nisa'.. Syukur Allah masih kurniaan kehalusan hati bagi kita.. Sekurang2nya boleh merenung dan muhasabah.. Mudahan begitulah..

Related Posts with Thumbnails