.:Ucapkanlah "ZIKRULLAH" tatkala melawat ke blog ini:.

Sunday, April 11, 2010

Penulis Nak…


Khamis.. Walaupun sebenarnya hari tu FKI cuti semuanya, tapi dek kerana segalanya belum settle, maka wujudla kuliah, test assignment dan presentation. Sungguh penatlaa.. Tengah hari tu Alhamdulillah dah settle semua.. Dalam mind penulis ni x de perkara lain, penulis nak balik. Penulis nak rehat. Penulis nak masa untuk diri. Penulis nak topup tido. Penulis nak tempat untuk ketenangan diri. Penulis nak family di sisi. Penulis nak jadual pemakanan yang teratur. Setelah seminggu segalanya seolah tidak tergaris. Bukan penulis yang mengaturkan masa, tapi masa dan keadaan yang memaksa dan mengaturkan penulis. Memang ada dalam mind nak balik.. Sebelum tu pun parent dah call suruh balik sebab cuti agak panjang. Parent siap pujuk, pancing penulis kate dah belikan baju baru la, dah buatkan tudung la, ade surprise la.. macam2.. Tapi macam2 yang penulis fikirkan, macam2 yang perlu dilakukan di campus. Lagipun baru je balik dua minggu lepas dan kalau penulis balik lagi, bermakna kos tiket untuk bulan April saja dah RM2++. So pagi tu penulis mintak maaf pd parent sebab x dapat nak balik rasenye. Then semasa menunngu turn presentation kat bilik lectuter, my classmate gtau yang malam khamis tu ade trip lawatan AADK, terfikir penulis nak join. Bila ditanya, ade lagi seat kosong dan pihak sana menempah lagi satu bilik hotel.

Dah terlakar dalam mind boleh jumpe parent skali bila join lawatan Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK). So, cnfirm penulis nak join program tu. Hajat nak rehat petang tu, x boleh jugak. Petang tu rushing penulis pegi town sebab Ustaz mintak belikan tiket then temankan kawan penulis beli barang. Balik pun dah macam lewat then terus penulis kendiri dan kemas barang. Then ke foyer naik bas terus. Fikir penulis atas bas tu bolehla cuba2 rehat, tidur. Tapi ternyata salah sangkaan tu. Disebabkan keadaan jalan yang tidak berapa baik,.. Susah untuk lelapkan mata. Oh tidak! Selam 3 hari, masa tidur yang penulis dapat hanya 8 jam.. Bayangkan dalam masa 3 hari, ada 36 jam, masa untuk tidur hanya 8 jam sahaja. Sepatut masa yang baik adalah 18-21 jam. Ini dah jauh lari, jauh tersasar., jauh.. Nvrmn, perkara dah berlalu. Penulis perlu cari masa.

Pagi tu penulis sampai kat Masjid Putrajaya jam 6 pagi untuk kendiri then jam 10 pagi teru ke AADK di IOI Resort yang terletak di Putrajaya juga. Di sana kami dipertemukan dengan badan korporat AADK di bilik persidangan. Di sesi akhir, sempat juga kami bertemu dengan pengarah AADK, di mana dalam sejarah AADK, dialah wanita pertama yang memegang jawatan sebagai Pengarah setelah sebelum ini diterajui oleh kaum Adam. Ini sangat mengagumkan. Ya, dia seorang wanita yang hebat, yang telah pun dianugerahkan gelaran ‘datuk’. Sebelah petang, kami dibawa ke Dengkil untuk lawatan ke Pusat Pemulihan Narkotik (PUSPEN). InsyaAllah penulis akan kongsikan serba sedikit pengalaman penulis di sana, pengalaman temu ramah bersama tahanan di PUSPEN tersebut.

Secara ringksnya, permulaan di sana kami diberikan sedikit taklimat 2 hala. Di akhir taklimat, 2 orang tahanan di situ menceritakan pengalaman mereka selama mereka terjebak dengan dadah ni. Yang sebenarnya mereka terasa amat malu untuk bertemu dan menceritakan pengalaman mereka pada kami sebab mereka terasa seolah mereka hina dan rendah diri. Tapi bila mereka memikirkan perlunya mereka untuk memberikan pengajaran, mereka paksa diri juga. Itulah kemuliaan hati mereka. Janganlah kita pandang negatif. Mereka juga insan biasa yang mempunyai perasaan.

Penulis tidak bercadang untuk memaparkan nama mereka di sini atas sebab tertentu. Ok, Si Fulan (tahanan) yang dahulunya adalah seorang yang hebat. Die merupakan salah seorang yang berpengaruh juga dan kaya. Juga merupakan anak kesayangan dalam keluarganya. Apa yang dia nak, semua dihajati. Di bekerja sebagai penyunting filem dan ayahnya merupakan seorang pengarah filem. Memang agak terkenal dahulunya, ayahnya seorang yang boleh dikatakan pengarah yang popular ketika itu. Beberapa tahun kemudian, dia pula yang menggantikan tempat ayahnya sebagai pengarah filem. Kehidupannya ketika itu memang agak mewah. Semasa dia bekerja sebagai penyunting filem, ketika itu dia telah pun mangambil dadah tanpi tanpa pengetahuan keluarganya sehinggalah satu hari ayahnya dapat menghidu perbuatannya dan dia ditangkap. Katanya dia dah ulang alik masuk tahanan ni dah 6 kali. Tapi tetap x berubah. Itulah kesan dadah terhadap diri. Sehingalah ini kali terakhir dia masuk, dan umurnya pun sudah lanjut iaitu sekitar 50 tahun. Saat inilah baru timbul kesedaran dalam dirinya. Memang dia niat nak tingalkan dunia dadah ni, tapi sangat susah bila kekuatan diri x kuat dan cemuhan orang sekeliling. Disebabkan pengambilan dadah tersebut, dia yang dahulunya berada seatas-atas tampat dan jawatan sampaila sekarang berada sebawah-bawahnya sehinggakan dalam poketnya tidak ada satu sen duit pun dan dihina seteruknya oleh masyarakat. Malah adik beradikya pun mencemuhnya.

Tapi sekarang dia sudah insaf sehabisnya. Suasana dan kemudahan dalam PUSPEN tersebut tidaklah sebaiknya. Tapi itulah anatara pusat tahanan yang terbaik. Di situ penekanan kuat diberikan pada skop agama. Mereka banyak didedahkan dengan ilmu agama. Ada dalam kalangan mereka yang mampu menjadi imam, diberi kursus menjadi iman. Dia dibenarkan keluar pada bulan 10 ini dan dia telah pun melakarkan perancangan dalam hidupnya apabila dia keluar kelak. Dia mahu lebihkan kehidupannya untuk mencari akhirat. Sungguh sedih dan pilu dengar rentetan cerita dia. Walaupun dahulunya dia adalah ‘bekas dadah’, tapi tidak sedikitpun ada pandangan penulis yang rendah pada dia. Malah penulis salute pada dia sebab dia mampu untuk mengubah diri dia. Dia mampu mencari di mana Allah. Dia kuat berhadapan dengan situasi dia. Dan yang terbaik, dia bukanlah dia yang dahulu. Dia sekarang adalah dia yang sepenuh hatinya tunduk pada Allah. Sebaik2 hamba adalah hamba yang kembali kepadaNya dalam keadaan sesalan dan bertaubat sepenuhnya. Allah Maha Pemurah. Rahmat Allah mendahului kemurkaanNya. Allah senantiasa menerima taubat hambaNya. Moral di sini, janganlah kita pandang orang dengan pandangan yang negatif dan menjijikkan. Boleh jadi mereka itu lebih baik dari kita. Lebih mulia dari kita. Perubahan boleh berlaku bila2 masa, hidayah Allah adalah untuk semua. Kadang hidayah Allah sudah berlegar di sekeliling kita, tapi kita tidak berusaha mencari jalan untuk mendapatkan hidayah Allah. Hidup ini bagaikan roda, kadang kita di atas, kadang kita di bawah. Nobody is perfect.

"Maka aku katakan kepada mereka:'Mohonlah ampun kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun"

Setelah sesi 2 hala selesai, kami dibawa melawat dan memantau e sekeliling kawasan PUSPEN dan berjumpa dgn semua tahanan di situ. Yang menarik perhatian penulis apabila melihat mereka membuat kraftangan sendiri. Sangat cantik dan santgat kreatif. Hasil buatan tersebut mereka jual. Ramai juga students yang membeli. Then penulis ke galeri seni batik. Di situ juga mereka ada membuat hasil batik. Penulis diberi kesempatan oleh salah seorang tahanan di situ untuk mencuba lakar dan mewarnakan batik. Sweet memory! Hasil batik tu nanti akan dipamerkan dan dijual.. hee~.. Di situ mereka diajar dan didedahkan dengan pelbagai kerjaya. Dididik dengan jadual yang sistematik. Dari pagi sampai petang jadual mereka telah ditetapkan. Solat jemaah adalah wajib bagi mereka.

Habis lawatan di situ, kami terus bertolak ke hotel. Energy sudah terlalu low. Naik atas bas je terus terlentok semua. Sebenarnya letih teramat sangat berada atas bas ni. Dah 2 hari kami berada atas bas je. Seolah rumah bergerak pulak. Jalan pulak jammed. Biasala, nama pun Kuala Lumpur kan. Sesak tu biasa dah. 3 jam lebih kami terperangkap dalam kesesakan jalan.

Pagi esok tu sepatutnya lawatan ke penjara. Tapi terpaksa dibatalkan atas sebab2 tertentu. Jadi setelah check out dari hotel, kami terus dibawa ke Times Square. Kami diberi masa di ditu selama 4 jam. Tempat pertama penulis dan kawan2, cari b’fast dulu.. sudah kelaparan. So, kami pun tuju ke KFC. B’fast kat situ je senang. Yang penting after that penulis nak ke Borders.. yes, Borderds. Tu tujuan utama penulis yang ada dalam mind. Nak cari buku dulu. Then barula kami tawaf TS. Around 2pm, parent penulis datang ambil penulis di TS.. Ni lah peluang penulis balik.. hee~ Rombongan yang lain akan terus balik ke UDM.

Balik rumah.. Penulis teringat yang parent kate ade surprise.. Tapi penulis x tanye. Just diam je. Rupanya ‘surprise’ tu adalah something yang penulis dambakan, yang penulis mahukan.. Yang mampu menjadikan satu ketenangan dalam diri penulis.. Ya, penulis dah dapat apa yang penulis mahukan. Apakah itu..? Tidak bercadang untuk penulis story di sini.. Biarlah rahsia.. Alhamdulillah. Allah Maha Mendengar dan Memahami dan Mengetahui. Dia tahu isi hati hambaNya. Allah sentiasa online dengan kita, tapi kita yang kadang tu menjadikan offline dengan Allah.. Jadi, usaha tu adalah atas diri kita. Usaha, doa dan tawakal pada Allah.

~tiada apa yang diriku inginkan dalam hidup melainkan KASIH SAYANG.. Ya, KASIH SAYANG.~

0 comments:

Related Posts with Thumbnails