.:Ucapkanlah "ZIKRULLAH" tatkala melawat ke blog ini:.

Friday, December 4, 2009

Jom buat air soya sendiri..

Salam dari dapur.. Okay.. Hari ni chef Suhaila nak bagi resepi atau nak mengajar cara2 buat air soya SDN BHD. Hihi..

So, lepas ni readers xyah pegi cari soya kat kedai or skitar pasar dah.. Tersedia kat umah..
Ok, xperlu celoteh panjang2.. Jom masuk dapur..

1st..
Nak tunjuk dulu.. Kat bawah ni adalah gambar kacang soya..


2nd..
Rendam kacang soya tu selama 4 jam dalam air yang BERSIH tau..

3rd
Da cukup 4 jam, ambik soya tu then bland sume.. Letakla air separuh dalam bland tu..

4th
Habis bland sume, tapis kacang soya tu ke dalam periuk. Then masak atas api dengan menggunakan api yang sederhana.. Masak lebih kurang 2o minit..

5th
Masukkan gula (secukup rasa) dan setengah sudu teh garam.. Garam tu sebenarnya untuk meyedapkan dan untuk menaikkan rase kelemakan soya tu..

OK
Da siap.. Boleh dihidangkan..

Mudah je kan.. Boleh dapat dalam kuantiti yang banyak.. Lagi menguntungkan dari beli di kedai.. Semulajadi pulak tu.. Lebih pekat dari biasa.. =)
Dijamin bersih, berkhasiat dan yang penting HALAL..

So, kepada yang nak merasa soya bean yang betul2 asli dan semulajadi serta SDN BHD dari hasil tangan anda, sila la masuk dapur ye...

.:SELAMAT MENCUBA:.

2 comments:

Hazwan Arif said...

6th..

beli je kat kedai
haha

suhaila_annur said...

Xde umph laa..
Bleh ke g kedai dalam keadaan ganu banjir tu..
hihi..

Related Posts with Thumbnails