.:Ucapkanlah "ZIKRULLAH" tatkala melawat ke blog ini:.

Wednesday, June 10, 2009

Penat sangat!!.... Tapi kenangan manis..



Laporan Kem Remaja di Kem Rimba Tamu



Kelab Remaja..


Suasana tapak kem


Seramai 27 orang peserta telah mengikuti kem Remaja termasuk 2 orang guru pengiring dan seorang pembantu guru. Guru pengiring tersebut adalah Su sendiri (Suhaila) dan Puan Rozana, turut dibantu oleh Mohd Imran. Tp kami jugakla yang jadi Fasilitator pd peserta2. Peserta tersebut adalah dari kalangan ahli kelab Remaja Rawang, Selangor dan bergabung dengan Rakan Muda. Setelah berhempas pulas menganjurkan satu kem untuk remaja2, akhirnya kem ini berjaya dijalankan.


Peserta baru tiba di tapak kem..

Berikut adalah rentetan sepanjang kem dijalankan:

Jumaat (29 Mei 2009)

4.30pm : Berkumpul di Pusat Kelab Remaja beroperasi
5.30pm: Bertolak ke tapak kem
6.30pm: Sampai di tapak kem/ taklimat
7.30pm: Solat Maghrib/ khidmat diri/ makan malam
9.00pm: Asas Bantuan Kecemasan (Bantu Mula)
10.30pm: Minum malam
11.00pm: Mafia game
12.00am: Night walk

Pada hari Jumaat, peserta bertolak ke tapak kem dengan menaiki trak askar. Sebanyak 2 buah trak askar yang digunakan sebagai pengangkutan ke sana. Ini adalah cabaran pertama untuk peserta supaya lebih lasak. Tapi, semua peserta gembira dengan pengalaman pertama ni. Almaklumla, kali pertama naik trak askar. Agak teruja! Masing2 bersorak riang. Naik kecoh jugak trak tu. Satu Bandar Tasik Puteri kecoh dek budak2 ni. Dah sampai ke tapak kem, kami disambut oleh pengurus kem. Di situlah bermulanya cabaran. Malam tu, aktiviti yang dinantikan adalah night walk. Macam2 reaksi dapat lihat. Ade yang syok, besorak. Ade yang muke pucat macam mayat. Terjerit2 masuk hutan. Mane taknye, dilepaskan dalam hutan, then kene balik ke tapak khemah sorang2. Itu untuk menguji keberanian seseorang.

Sabtu (30 Mei 2009)

5.30am: Persiapan diri/ solat dan kuliah Subuh
6.50am: Senaman pagi (Aerobic)
8.00am: Sarapan pagi
9.00am: Jungle tracking dan merentas halangan
12.30pm: Makan tengah hari/ solat Zohor
2.00pm: Game 5 section (Penyelesaian masalah)
4.30pm: Minum petang/ solat Asar
5.00pm: River crossing dan water confident
7.00pm: Makan/ solat maghrib dan Isyak/ kuliah
9.00pm: Perbincangan kumpulan
10.30pm: Minum malam
11.00pm: Terapi dalam kolam air panas

Haa.. Tibe mase untuk meredah hutan.. Jungle tracking! Aktiviti lasak dan mencabar ni.. Masuk hutan dari pukul 9 pagi, pukul 2 petang baru keluar. 4 jam dalam hutan tu.. Dah masuk hutan, smua diredah.. Bukit, gaung, curam Ade yang dah jadi tarzan pun ade. Perjalanan ke dalam hutan tu melalui perkampngan orang asli. Orang asli pun maju tau. Siap ade TV 29 inci lg tu. Ade yang pengsan sebab terjatuh dari pergantungan tali semasa nak turun dari bukit curam. Memang satu cabaran! Tp, ape yang membuatkan peserta2 ni seronok adalah bile tibenye time meredah sungai.. Haa.. Yang tu smua senyum sampai ke telinga. Pantang nampak air je, terus serbu macam semut serbu gula.. Arus sungai tu boleh tahanla jugak derasnye. Then, peserta2 ni kene merentas halangan pulak.. Yang paling menarik time peserta2 kene merangkak macam askar. Siap kene cium selut lagitu. Agak kelakarla. Malam tu pulak, agenda terakhir adalah berendam dalam kolam air panas. Lucu lihat gelagat budak2 ni. Sampaikan dalam kolam air panas tu pun boleh tidur. Penah sangat tuu. Hilangkan stress kononnye.. Hihi.. Kesian pulak su tengok..

Ahad (31 Mei 2009)

5.30am: Persiapan diri/ solat Subuh
6.50am: Senaman pagi (Aerobic)
8.00am: Sarapan pagi
9.00am: Trangtula dan flying fox
1.30pm: Makan tengah hari/ solat Zohor
2.00pm: Masakan dalam buluh
4.00pm : Majlis penutup
6.00pm: Sayonara

Hari Ahad adalah hari terakhir, Senaman pagi ni biasenye membosankan, tapi disebabkan dek telatah Tengku, jd happening plak.. Mcm2 gelagat ade.. Pagi tu, aktiviti yang ditunggu2 adalah Flying Fox. Slot ni yang budak2 suke. Xkurang jugak ade yang ketar lutut.. Nak xnak, kene naik jugak. Su pun nak cube jugak.. Hehe.. Tp, bile tibe time su je. Macam2 kene sakat. =( Budak2 ni nakal betul. Kalau ye pun nak bagi semangat, sebutla hal lain. Ni x, lain yang disebut. Too much! Kem akan datang kak su nak sakat korang plak. Pasni kak su nak jd guru pengiring dan fasi yang tegas pulak. No lembut2 lagi. Awas ye! Okay, lepas flying fox budak2 ni dibawak ke dalam hutan yang berhampiran dengan sungai. Haa.. Kat sini peserta2 kene masak dalam buluh. Stiap kumpulan diberikan beras, ubi kentang, telur, dan sardin. Mereka perlu masak kesemua makanan ni dalam buluh. Xmasak, xmakanla budak2 ni.. Time ni la nak lihat kepakaran memasak. Adakah nasi jadi bubur atau masak tapi mentah? Adakah telur masak jadi 5 suku? Adakan sardin tu dapat dimasak atau ikan sardin tu yang gelakkan korang? Haa.. Macam2 jenis ade. Hihi..

Lastly, majlis penutup. Ini yang membuatkan hati peserta jadi sedih nak tinggalkan kem. Tp, ade yang pandai menghidupkan suasana. Riuh pulak jadinya. Kak su respect ngan adik2 bimbingan kak su dan umie. Tak lupe jugak guru pengiring yang sentiasa bersama ngan su (su panggil umi). Kami sebagai guru pengiring dan fasi anda semua amat berbangga dengan pencapaian yang amat memuasakan dan perlakuan yang baik. Tahniah kak su ucapkan! Lepas ni kak su akan recommend satu lagi kem yang agak menarik. 4hari 2 malam. Kite akan buat di pulau. Kak Su sedang usahakan. Sabar ye adik2 KELAB REMAJA. =) Ape yang penting sekarang, focus pd program Qiamullail yang kak su dan umi akan buat xlame lagi dan program KARNIVAL KELAB REMAJA 2 minggu lagi. Get ready! Kak Su nak sume berjalan lancar tau. Jalankan tugas masing2 yang kak su dah aturkan tu. Kak su akan cube dapatkan walkie talkie untuk xplorace.

OK.. Setakat tu saje serba sedikit coretan dan pengalaman. Harap pd smua AHLI2 KELAB REMAJA dapat menyumbagkan idea yang lebih bernas untuk membentuk jiwa remaja dan memenuhi mase remaja dengan perkara yang berfaedah.. Salam perjuangan.. =)


Antara ahli2 Kelab Remaja yang join kem.

.
Sesi mencipta logo kumpulan


Cabaran dalam slot Jungle Tracking.. Meredah sungai!!


Penat dik?? Haa.. Ni la cabaran bile dah masuk hutan tuu..


Ni la namenye budak2.. Dah jumpe air, xingat dunie dah..
Bile diberi peluang 10minit tu, mainla air puas2..


Saat kemuncak..

0 comments:

Related Posts with Thumbnails