.:Ucapkanlah "ZIKRULLAH" tatkala melawat ke blog ini:.

Thursday, July 14, 2011

BERSIH 2.0 aman lagi..


Sahabat2 sekalian yang meminta penulis update story tentang BERSIH, penulis mohon maaf. Niat nak update tentang BERSIH awal lagi, tapi keadaan tak izinkan kerana keadaan diri kurang sihat. Maaflah ye.

Sudah lamanya semangat berada dalam diri nak hadiri BERSIH apabila dapat memasarkan barang2 BERSIH ke Jordan, Mesir dan yang pastinya di Malaysia juga. Malam 8 Julai, penulis sudah bersedia dengan segala kelengkapan/ barang2 keperluan seperti dalam panduan peserta BERSIH. Pepatah melayu ada mengatakan ’sediakan payung sebelum hujan’.

Paginya, awal2 lagi sudah keluar. Telefon sentiasa di tangan sebab kawan2 semua on call nak tahu perkembangan semasa dan laporkan lokasi, call orang untuk info trafik lagi. Almaklumlah, jalan banyak tutup kan. Highway utara selatan pun ditutup dan dijadikan 1 lorong. Jadi penulis pun ikut jalan Templer. Pun jammed jugak. Terpaksalah hadapi sekatan yang tiada motif langsung, semata-mata pihak polis nak cari baju KUNING dan seolah sengaja menyesakkan keadaan.

Sampai di KL, Allah.. semua jalan ditutup. Jalan2 utama juga ditutup. Pendek kata boleh berkelah di tengah jalan. Cari jalan pintas, juga ditutup. Last solution, penulis dan keluarga meletakkan kereta di Bangsar dan naik LRT turun di Masjid Jamek. KebanyakAN penumpang dalam LRT tersebut semua nak ke Bersih. Dalam gerabak yang penulis naiki rata2 dari kalangan mereka berbisik sesama sendiri. Berhati-hati dalam keadaan. Nak turun di Pasar Seni, polis dah tutup dan buat sekatan. Memang xboleh keluar.

Jadi, kami terpaksa turun di Majid Jamek. Selepas penulis turun di Masjik Jamek dari atas dah nampak polis halau orang. Jadi penulis dan keluarga lalu ikut tepi tangga. Sampai di jalan raya polis dah mula buat sekatan. Ada sorang pak cik yang agak uzur dihalau dan ditengking bagai binatang. Sedih penulis tengok. Padahal pak cik tu tidak buat kekecohan pun dan hanya lalu di kawasan tersebut sambil di tangannya membawa sekalung plastic dan berselipar. Terkebil2 penulis lihat pak cik tu. Sungguh kasihan. Dan penulis dapat tahu train semua dah dibekukan waktu tu. Train yang penulis naik itu adalah train yang terakhir.

Kami terus berjalan masuk ke lorong2 kecil sebagai jalan pintas dari bertembung dengan polis. Sehinggalah kami jumpa dengan kumpulan rakyat yang ramai. Ketika itu cukup aman. Terdapat empat simpang di jalan tersebut. Tiba2 sahaja ramai orang berarak keluar dari lorong tersebut dan berkumpul di tengah-tengah antara simpang. Ajaib pulak rasa. J Kemudian kumpulan besar tersebut dipandu oleh gabungan beberapa tenaga yang berpaut tangan. Semua kaum bersatu tanpa kira agama. Waktu tu, memang semangat penulis dah cukup melonjak. Lensa kamera DSLR penulis terus beroperasi mengambil posisi yang sesuai. Dan terus penulis menarik tangan parent penulis masuk dalam kelompok tersebut. Kami terus mara berjalan sambil bertakbir. Semua kaum bersatu.

Sehinggalah sampai di hadapan menara Maybank, kami bertemu lagi dengan kelompok lain. Bergabung menjadi lebih ramai. Berpuluh ribu. Di situ, 8 perkara tuntutan dilaungkan. Keadaan masih aman lagi tanpa kekacauan. Semua mengikut arahan, sopan, berstrategi dan teratur. Mendengar ucapan Dr Hatta penuh khusyuk. Kedengaran juga tepukan gemuruh. Ketika itu, penulis berada di belakang, nak mencelah masuk ke hadapan terlalu ramai manusia. Di belakang, penulis dengan tekadnya memakai mafla dan lilitan kepala serta mengikat armband di kedua tangan bersama ayah penulis.

Tiba2 sahaja penulis diterjah wartawan untuk ditemuramah dan cameraman yang lain sibuk ambil gambar. Sebab ketika itu hanya penulis satu2nya perempuan yang berani pakai mafla dan lilitan kepala serta armband, sekeluarga pula tu tema kuning. Entahla, tiba2 rasa macam tidak peduli polis yang akan buat tangkapan, bagi penulis bukanlah satu kesalahan pakai benda tu. Kalau ditangkap pun, logiknya tidak termaktub dalam undang2 kesalahan tersebut. Hah, jadi tumpuan sebentar. Ada seorang cina siap buat thumbs up sebagai tanda sokongan. Penulis balas balik sambil tersenyum padanya. Ya, suasana ketika itu cukup meriah. Pelbagai kaum bersatu dan cukup mesra.

Tiba-tiba seorang pemuda cina menegur penulis. “Waa. Hebat, sangat berani! Ada lebih mafla? Beli di mana?” Penulis jawab “Saya supplier, tapi harini saya tak jual, saya nak pakai”. Sambil tersenyum. Cina tersebut tergelak besar. Kebetulan di situ ada juga kaum india dan muslim serta pelancong luar negara yang lain. Mereka menyampuk perbualan kami. Rancak kami bersembang. Mereka semua ramah. Ketika itu, sungguh penulis rasa ada ikatan ukhuwah walau tidak kenal. Tapi bila bersembang dengan mereka, rasa macam dah lama kenal. Mereka cukup mesra dan ramah. Kagum.

Bersambung… Pengalaman lebih mencabar..



0 comments:

Related Posts with Thumbnails